dle Fausta
dle Fausta
někdo kdo zkoušel evokovat bytosti dle dr.Fausta z jeho knihy??jaka uspesnost,zajimame Memphisto
- Cagliostro
- mě už nikdo nezastaví
- Příspěvky: 1224
- Registrován: 11 bře 2010, 11:16
- pohlaví: Muž
- Národnost: ČR
- Poděkoval(a): 24×
- Obdrženo poděkování: 521×
- Cagliostro
- mě už nikdo nezastaví
- Příspěvky: 1224
- Registrován: 11 bře 2010, 11:16
- pohlaví: Muž
- Národnost: ČR
- Poděkoval(a): 24×
- Obdrženo poděkování: 521×
Re: dle Fausta
Při natáčení filmu Lekce Faust bylo pro evokaci Mefista použito autentického grimoáru na evokaci Mefista. Čepek evokuje Mefista v kruhu s dobovým grimoárem v ruce v kruhu, kdy bičuje bičem pro posílení evokace. Zde byla udělaná chyba, kdy Čepek bičoval mimo kruh (!), čímž porušil svůj ochranný magický kruh. Pomineme-li dále i ostatní nejasná úmrtí filmařů kolem tohoto snímku (např. jeden z techniků se oběsil ve své garáži při údajné omluvené nemoci při natáčení filmu), Čepek při natáčení filmu měl zjištěnou rakovinu, které brzy po natáčení filmu podlehl.
Nějaký člověk co byl u natáčení si toho všiml a řekl, že to je ohromná chyba. To podporují i známé legendy z magie, kdy člověk porušil kruh, a byl "roztrhán ďáblem".
K tomu ještě zajímavost: Kabelák popisuje úplně jinou evokaci Mefista, než Weinfurter. Úplně jiná podobenka, jiný charakter.
Nějaký člověk co byl u natáčení si toho všiml a řekl, že to je ohromná chyba. To podporují i známé legendy z magie, kdy člověk porušil kruh, a byl "roztrhán ďáblem".
K tomu ještě zajímavost: Kabelák popisuje úplně jinou evokaci Mefista, než Weinfurter. Úplně jiná podobenka, jiný charakter.
Ego sum, qui sum!
- Ondra
- mě už nikdo nezastaví
- Příspěvky: 618
- Registrován: 26 led 2011, 22:54
- pohlaví: Muž
- Poděkoval(a): 7×
- Obdrženo poděkování: 30×
Re: dle Fausta
Já jen mohu potvrdit co se dělo při natáčení filmu. Syn J. Kalisty - produkční byl v té době můj nejlepší kamarád, takže tak zpětně mohu hodnotit, i když mi v té době bylo začínajicích náct.
Úryvky z deníku Jana Švankmajera během natáčení – Lekce Faust
První den natáčení jsem všechny spolupracovníky upozornil, že začínáme film, který se zabývá magií, a že proto musíme počítat s tím, že během natáčení se budou dít věci vymykající se „zdravému rozumu“. Že zjitřená imaginace je schopna otvírat propasti našeho nevědomí, které je schopno všeho. Jak obranných, tak i agresivních reakcí. Mám své zkušenosti.
Ještě jako student jsem se jednou o prázdninách domluvil se svým spolužákem (pod dojmem četby hrůzostrašných příběhů), že půjdeme o půlnoci vyvolávat Mefista. Neznali jsme žádné kouzelné formulky ani magická zaříkávání. Neměli jsme ani magický kruh, ani jiné k tomu potřebné rekvizity. Prostě jsme lehli na čerstvě posekané pole, pobíhali po strništi a volali Mefista. A on skutečně přišel! Nejprve se zvedl vítr. Mrštil s námi do příkopu u cesty. A jak jsme jen tak leželi v trávě, náhle kolem nás bezhlesně projelo na silnici černé auto. Asi dvacet kroků od nás zastavilo a otevřela se dvířka, jako by nás ten, kdo seděl v autě (a my jsme ani na okamžik nezapochybovali o tom, že je to právě Mefisto), zval k sobě dovnitř. Hrůza, která se nás zmocnila, nám nedovolila se ani hnout. Po chvíli se dvířka zase zavřela a auto odjelo. Byla to všechno jen halucinace zjitřené fantazie? Nebo nějaká divná náhoda? Nebo si z nás někdo udělal legraci? Nevím. Rozhodně jsme to prožívali jako námi vyvolanou hrůznou realitu.
Když jsem šel z domova na první natáčecí den Fausta, šel jsem pěšky přes Karlův most na Staré Město. Na tomto středověkém mostě, který byl po ránu ještě prázdný, právě rozkládal své kresby první stánkař. Znám ho. Stojí tam každý den i v zimě a prodává své kresby. Je to zřejmě blázen. A tento tichý blázen, právě když jsem šel kolem, rozvěšoval na jedné soše na Karlově mostě své autoportréty s vyplazeným jazykem a s rohy ve vlasech. Nikdy před tím jsem tyto kresby u něho neviděl.
7. srpna
V noci mě probudil Brouk (další náš pes). Byl neklidný, pobíhal po pokoji. Myslel jsem, že se chce vyvenčit. Vzal jsem ho ven. Sotva však vyskočil na terasu, šíleně se něčeho polekal. Zakňučel a rychle zaběhl do domu. Vyšel jsem na terasu, ale nic jsem neviděl. Ani v parku. Brouk pomalu vylezl za mnou a zuřivě očichával podlahu terasy. Ohon mezi nohama. Sešel jsem do zahrady. Byla bezměsíčná noc. Brouk očichával schody, ale do zahrady za mnou se bál vběhnout a kňučel. Strach se přenesl i na mne. Zdá se, že Staňkovem bloudí něco. Něco. A to samozřejmě podrápalo nebo pokousalo i Ajdu. Místní říkají, že to kočka být nemohla, že to muselo být něco většího.
27. srpna
Dotáčeli jsme v ateliéru v Knovízu. Nějaká vahadla loutek, detaily bubínků a mořské potvory. S. Malý mi řekl, že se dozvěděl, že zastřelili toho Jugoslávce, co koupil dům v Nerudově ulici č. 27. Čili toho člověka, kvůli kterému jsme museli opustit náš ateliér v tomto domě. Ateliér, kde jsme natočili celou Alenku, Mužné hry, Tma-světlo-tma, Konec stalinismu v Čechách a další filmy, a kde jsme natočili i podstatnou část Fausta. Dům byl reprivatizován a noví majitelé dům prodali tomuto Jugoslávci (viděl jsem ho jen jednou) a ten nám dal výpověď. V našem ateliéru měla být pizzerie. Tak toho Jugoslávce zastřelili, řekli to Sváťovi lidé z domu. Šel s manželkou po ulici, náhle k němu přistoupil neznámý muž a za bílého dne ho zastřelil a zmizel. Policie zatím nic nevypátrala. Že by další oběť Mefista? Ještě před začátkem natáčení si podřezala žíly animátorka, která měla na filmu s B. Glaserem pracovat. Během natáčení zešílel náš nejšikovnější technický spolupracovník, truhlář, který však dělal na filmu všechno, co bylo třeba. Nechal rozestavěnou pec (athanor) v alchymistické kuchyni a vzkázal nám, že mu lékař řekl, že je duševně nemocen. Druhý den ho našli oběšeného ve stodole. Všechno se teď bude svalovat na Fausta!
2. září
Přetáčeli jsme pár záběrů v Týnské ulici na Starém Městě. Při natáčení běžících Čepkových nohou kameraman zakopl (na naprosté rovině), upadl, přerazil si přední zub, odřel celý obličej, ruce, rozbil si kolena. Kamera zničena. Odpoledne jsme pokračovali v natáčení s novou kamerou, ale potlučeným kameramanem. Na Boršově. Konec filmu s autem a s policajtem.
8. září
Ráno jsme znovu přetáčeli v Týnské uličce (už potřetí). Jak jde Faust (Čepek) pod lešením a vyndá z kapsy klíček od visacího zámku. Dnes točil pan asistent. Sváťa Malý byl u zubaře, který mu „bral míru“ na nové zuby (ten úraz měl totiž za následek likvidaci dalších čtyř zubů v dolní čelisti). Odpoledne jsme s Marií stříhali celé „Portugalsko“. Opět ty smíšené pocity.
21. září
Dnes jsem se ve střižně rozhodoval o tom, jak zakončit film. Natočil jsem si tři verze jeho konce. Poslední záběr: jednak tak, jak je ve scénáři, tj. v autě sedí loutka čerta. Druhá verze: v autě sedí loutka čerta a anděla. V třetí verzi je vnitřek auta prázdný. Nakonec jsem dal přednost prázdnému autu. Zdá se mi to nejlépe vyjadřovat ono počáteční Nic starých mudrců. Indické „To“ nebo egyptské „Nun“: „Osiris je černý bůh, jehož nikdy nepoznáme,“ vykřikly v běhu do ucha adepta na vrcholu zasvěcení jako nejvyšší zjevení. Lépe to odpovídá důrazu na význam loutkářových rukou, rukou „velkého vodiče“. Zatímco loutka čerta nebo anděla jsou jen voděné rekvizity, jen symboly manipulace levé a pravé ruky jednoho loutkáře.
22. října
Dopoledne jsme ve střižně dělali smyčky pro postsynchrony, kontrolovali, jak sedí překlady „na pusu“. Měl přijít Petr Čepek, aby si to zkusil, jak se mu to bude mluvit. Přišel Jarda Kallista s tím, že Čepek má vážné zdravotní potíže. Zřejmě slinivka břišní. Obáváme se, aby to neohrozilo finišování Fausta. Odpoledne jsme promítali němou servisku pro ostatní producenty. Nezdálo se, že by byli nějak nadšeni. Hlavní jejich výhrada spočívala v délce. Film má teď 98 minut. Ve smlouvě je 90 minut. Upřímně řečeno, když jsem to dneska viděl, tak zkrátit by to někde sneslo.
26. října
Dopoledne jsme přetáčeli dialogy. Kupodivu to šlo lépe, než jsem čekal. Natočili jsme 44 smyček za pět hodin. Petr přemáhá bolesti. Byl na lékařském vyšetření, má ucpanou slinivku břišní. Bude muset jít na operaci.
27. října
Pokračovali jsme v nahrávaní dialogů. Problémy nastaly, když jsme začali natáčet rozhovor Fausta s Mefistem. Čepek na filmu otvírá ústa „anglicky“ a dabuje sám sebe do češtiny. Nedalo se to ale jinak udělat. Angličani pro svou verzi nemohou přeci překládat Marlowa z češtiny do angličtiny. Odpoledne jsme přetáčeli scénu s dědkem na dvoře ve Sněmovní. Kallistovi někdo za bílého dne před domem ukradl auto. A zajeli mu psa. Buďme rozumní. Nelze všechno svádět na Fausta.
31. října
Odpoledne jsme dávali definitivní podobu Marlowovu dialogu Fausta s Mefistem. Po cestě domů jsem uvažoval, o čem vlastně ten můj Faust je. O manipulaci. Jistě. Ale čím se liší například od Fausta Goethova nebo Marlowova? U Goetha a Grabbeho je Faust bouřící se „titán“. Romantický pohled na všemohoucnost poznání. U Grabbeho Mefisto dokonce v jedné chvíli zalituje, že Faust je jen člověk: „Je ve vás vskutku něco božského.“ U Goetha nakonec vezme Nebe Fausta na milost a čerti jsou poraženi v bitvě o mrtvé Faustovo tělo (a duši) anděly poraženi. U Marlowa a u lidového loutkáře (který ostatně z Marlowa vychází) jde o potrestání za vzpouru a hanobení Boha. V mém Faustovi nejde ani o výjimečnou osobnost (vždyť je do role Fausta vmanipulován a přicházejí další „Faustové“, vlastně role Fausta je nabízena na potkání každému, kdo si vezme leták), nejde ani o vzpouru (když, tak o vzpouru na kolenou). Faust je celou cestu „veden“, a to obrazně i doslovně. Za co je tedy potrestán? Jistě ne za své zločiny (Portugalsko?). Za hanobení Boha? Vždyť nemluví za sebe, text je evidentně napsal někdo jiný a on jej jen reprodukuje. Jeho disputace s Mefistem jsou divadlo nebo zkouška na divadlo, nikoliv realita. Faust v mém filmu tedy není romantický titán ani buřič, tím méně zločinec, je to „náhodný“ člověk, který se nechal vmanipulovat do tragické pozice (role) a tu poctivě odehraje až do hořkého konce. Jde vlastně o určitý paradox. Člověk je vmanipulován do tragické postavy Fausta (buřiče Fausta) a proti této manipulaci se ani nevzbouří. Myslím, že jde o současný a aktuální problém. Nyní, na konci práce na filmu, jak daleko jsem od původní explikace k filmu?
1. listopadu
Odpoledne nahráváme další dialogy. Čepkovi je stále hůř. V noci nemůže bolestí spát. Na jeho výkonu ve studiu to ale není znát. Je fantastickej.
3. listopadu
Konečně jsme dokončili dialogy. Celou tu dobu jsem trnul, že Petra odvezou se záchvatem do nemocnice, a my to nedoděláme. Když jsme jeli domů z Barrandova, vyčítal mi Čepek v autě, jak to, že jemu se usadil Mefisto v břiše a mě nechává na pokoji. V žertu jsem mu řekl, že on je Faust, ne já, já to jenom vyprávím. Ale moc veselo mi přitom nebylo.
9. listopadu
Celý den ve střižně. Dnes operovali Petra.
23. listopadu
Celý den opět nahráváme ruchy. Čepek už je doma z nemocnice. Chodí denně na ozařování. Je to svinstvo.
10. prosince
Dodělali jsme formixy a začínáme míchat konečnou podobu Fausta. Jsem napnutej na nejvyšší míru. Chtěl se přijít podívat i Petr Čepek, ale je mu stále špatně, přešel na chemoterapii a nesnáší to.
22. prosince
Jest hotovo. Nicméně znovu v noci si přeříkávám celého Fausta, tentokrát i „zvukově“. Uvědomuji si, že musím počítat s tím, že mi lidé po zhlédnutí Fausta budou klást otázku, jsem-li věřící. A jsem věřící? Rozhodně ne v tom smyslu, jak to vykládají církve. Ale věřím v určitou determinovanost člověka. Jsem přesvědčen, že jsme stále „manipulováni“ hvězdami, genetikou, svými potlačenými přáními, společností, její výchovou, reklamou, represí všeho druhu. Proti této „manipulaci“ je třeba se bouřit. Tvorbou, magií, revoltou. Toto bouření je cesta ke svobodě. Svoboda jako taková ale neexistuje, existuje jen osvobozování. Avšak toto osvobozování nás nezbavuje tragického osudu. Činí ho jen logičtější. A život plnější a taky zábavnější a hlavně smysluplnější.
25. prosince
Poslední dobou špatně spím. V noci se budím a nemohu dál spát. Usínám až k ránu a spím dopoledne. V noci se mi pak hlavou honí Faust. Stále si ho přemílám. V duchu ho „hodnotím“
bez jednoznačnosti rozhodnutí. K ránu mám potom těžké sny, které si však po probuzení nepamatuji. Zřejmě jsem přetaženej, a přitom nejsem schopnej relaxovat. Čtu si aspoň v posledním čísle Analogonu věnovanému hermetismu. (Vyšel tam také úryvek ze scénáře Fausta a skvělej rozhovor s Renné Alleauem o archeologii vědění, o alchymii.)
leden
navštívili jsme s Jardou Kallistou Petra Čepka. Zhubnul o 20 kg. Nemůžu se zbavit špatného svědomí, výčitek, že je to všechno moje vina, že jsem ho obsadil do role Fausta. Ale film už je hotovej. Teď už se to všechno zarazí. Už je konec. Jsme přeci rozumní lidé. Třikrát denně si to opakuji.
(Dauphin Mladá fronta 2001; Jan Švankmajer – Síla Imaginace)
Re: dle Fausta
nekde jsme cetl,ze stimto experimentovali i nemci v obdobi 2 svetove,valky, jednou na Nove otom byl porad, dokonce i zabery zte doby ,kdy operator evokuje,ale sehant tento snimek se mi nikd ena netu nedari,,zaroven jsme cetl, ze tato bytost neni tak nebezpecna jak se zda,mam vtom ted nejaky zmatek,kdyz poberu ze pokud je operator duch.vyspeli,muze evokovat bez problemu,zatimco svatecni operator muze podlehout i smrtelne., jak tedy poznam sam na sobe zda jsem uz vyzraly na evokaci dle Fausta
- Ondra
- mě už nikdo nezastaví
- Příspěvky: 618
- Registrován: 26 led 2011, 22:54
- pohlaví: Muž
- Poděkoval(a): 7×
- Obdrženo poděkování: 30×
Re: dle Fausta
Pokud chceš ovládat démony a usměrňovat jejich chování, tak je potřeba nejdříve rozžehnout v celé tvé bytosti plamen Božský, aby jsi pak mohl před takového démona předstoupit jako Bůh. Tedy nejdřívě pěkně popořádku.
Jak to poznat, no asi bych si poslechnul své svědomí, snad ho uslyšíš zřetelně.
Jak to poznat, no asi bych si poslechnul své svědomí, snad ho uslyšíš zřetelně.
- marvin
- Administrátor
- Příspěvky: 2864
- Registrován: 16 čer 2009, 10:52
- pohlaví: Muž
- Národnost: ČR
- Poděkoval(a): 553×
- Obdrženo poděkování: 713×
- Kontaktovat uživatele:
Re: dle Fausta
doporučuji se na to podívat http://www.youtube.com/watch?v=BT9_bTqyMN0
a zejmena na cast evokace.. je to fakt silene.. me behal uplne mraz po zadech.. ty formule, kruh, vsechno je dost realisticke. nemam pochyby o tom, ze se tam delo dost silenych veci. je to jenom dukaz toho, ze s temahle vecma by si NIKDO nemel zahravat.
Čepka je mi uprimne lito..asi to byl jeho osud. :_(
a zejmena na cast evokace.. je to fakt silene.. me behal uplne mraz po zadech.. ty formule, kruh, vsechno je dost realisticke. nemam pochyby o tom, ze se tam delo dost silenych veci. je to jenom dukaz toho, ze s temahle vecma by si NIKDO nemel zahravat.
Čepka je mi uprimne lito..asi to byl jeho osud. :_(
Pravá mysl pojme všechny lži a klamy, aniž by byla zmatená.
Pravé srdce pojme jed nenávisti, aniž by došlo k újmě.
Pravé srdce pojme jed nenávisti, aniž by došlo k újmě.
Re: dle Fausta
ja ted koukal rychlo na ten film,sem ho stahl, ta evokace vypada realisticky, zajimalo by me kde to vzali, ten griomar,pecete atak,a jestli se deli nejake fyzicke projevy pritomhle zarikavani,
jinak neznam nikoho,kdo se pokousel o evokaci dle J.Dr.Faust ,a jeho magii innaturalis,mam ji doma,je tam moc zajmavych veci,ale sam nato asi nemam,abych to dotahl do finise,
jinak neznam nikoho,kdo se pokousel o evokaci dle J.Dr.Faust ,a jeho magii innaturalis,mam ji doma,je tam moc zajmavych veci,ale sam nato asi nemam,abych to dotahl do finise,
Re: dle Fausta
musim si tedy polozit otazku, kdyz budu v astralu,a budu si prat ,aby se mi ukazal,jaka je sance ze se v astralu dostavi?pripada mi to jednodussi nez slozite zarikavani
- Ondra
- mě už nikdo nezastaví
- Příspěvky: 618
- Registrován: 26 led 2011, 22:54
- pohlaví: Muž
- Poděkoval(a): 7×
- Obdrženo poděkování: 30×
Re: dle Fausta
Než budeš tohle dělat, tak by jsi měl zvládnout 8 stupeň Brány, možná vlastně celou. Skákat někam po hlavě a ještě chtít navázat kontakt s démony je celkem držková, ale ať si dělá kdo chce, co chce
- marvin
- Administrátor
- Příspěvky: 2864
- Registrován: 16 čer 2009, 10:52
- pohlaví: Muž
- Národnost: ČR
- Poděkoval(a): 553×
- Obdrženo poděkování: 713×
- Kontaktovat uživatele:
Re: dle Fausta
a ty ho chces opravdu evokovat? Mefista?
Pravá mysl pojme všechny lži a klamy, aniž by byla zmatená.
Pravé srdce pojme jed nenávisti, aniž by došlo k újmě.
Pravé srdce pojme jed nenávisti, aniž by došlo k újmě.
Re: dle Fausta
zajimame to, protoze ,jak popisue faust ve sve knize, je mnohe veci,ktery se clovek od nej muze uciti
- mek onder
- mě už nikdo nezastaví
- Příspěvky: 412
- Registrován: 17 říj 2010, 22:52
- pohlaví: Muž
- Poděkoval(a): 255×
- Obdrženo poděkování: 350×
Re: dle Fausta
Myslím,že je dobré se prvně poučit z běžných zdrojů(nitro,BKOZ,a spousta jiných..)a pak je lépe člověk připraven a může se učit i z méně náročných zdrojů i když duchovních světů,bytostí..
Ale je to tvá cesta,tak ať se daří.
Mc
Ale je to tvá cesta,tak ať se daří.
Mc
..všechny věci tady jsou skutečně jenom dočasné - pouze Duch je dokonalou podstatou. Nikde mimo tebe samotného není pro tebe cíle. Jediný smysl a cíl vlastního života je v rozpoznání vlastního životního úkolu, tj. ve vědomí vlastního živého poměru k Bohu.
Kdo je online
Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 2 hosti