Teoretické neshody

Základ studia
Uživatelský avatar
Anubis
mě už nikdo nezastaví
mě už nikdo nezastaví
Příspěvky: 680
Registrován: 19 zář 2009, 18:06
pohlaví: Muž
Poděkoval(a):
Obdrženo poděkování: 59×

Teoretické neshody

Příspěvekod Anubis » 11 črc 2010, 13:16

Toto téma jsem založil, abychom si trochu procvičili závity. Na chvíli bych zkusil Bránu nebrat jako dogma a chtěl bych, abychom se zamysleli nad určitými neshodami s jinými prameny.

Ze začátku bych se podíval na problém vztahů živly-smysly, protože jsme se nějak neshodli a tady snad najdeme nějaké východisko. Někteří možná neznají tabulku z Brány, takže ji sem dávám (taky jsem na ni předtím zapomněl):

Obrázek

1) Stejný náhled:

Pokud jsem někde našel stejné rozdělení jako je tady, tak bylo čerpáno většinou z Bardona, tzn. nikdo jiný to tak nejspíš nerozdělil.

2) Antika + současná psychologie:

Nejstarší rozdělení (antický text - autor není jasný, ale je to nejspíš někde po Platónovi s tím, že on sám to s největší pravděpodobností nebyl), co jsem našel a také podvědomě bral za pravdu bylo podobné (země vyměněna za vodu - tedy čich/chuť za pocit/hmat). Po prohrabání se některými spisy ze současné psychologie (která ovšem nejspíše čerpá ze starých pramenů) jsem narazil na to, že temperamenty jsou přiřazeny jinak (to už jsem tu někde psal) s tím, že je opět vyměněna zem za vodu (flegmatik - melancholik)!!!

Touto jednoduchou záměnou živlů je tedy Bardon na úrovni dnešní psychologie a antického pohledu. Pokud by existovaly jen tyto dvě rozdělení, tak nastává otázka: Kdo špatně určil živel? Netroufám si tvrdit, jak na tom byli mágové ve starověku, ale něco mi říká, že tvůrčí elementy (oheň a voda) patří právě temperamentům cholerika a melancholika. Neumím si představit čistého flegmatika, jak něco tvoří.

3) Nové názory a východní filosofie:

To bychom měli zatím dva pohledy, jenže se objevují stále nové/jiné názory. Všiml jsem si, že přichází moderní názor, že čich je vzduchového elementu - a cítíte to tak i někteří zde. Určitě by bylo dobré to trochu rozvést, napsat cokoliv, co člověka napadne. Asi bych se nad tím normálně nepozastavoval. Důvod je jednoduchý a to čakrový systém - tak jak se cítí elementy na východě.

Tedy živly:
země, voda, oheň, vzduch, éter

a k nim smysly:
čich, chuť, zrak, pocit/hmat, sluch.

Vidíme tu určitý průnik. Na východě se seřazuje od hrubého k jemnějšímu a je mi to docela blízké. Pokud tuto škálu „sevřeme“, tak máme čich a chuť společně a pokud opomeneme éter (který se možná v magii slučuje se vzduchem), tak je i sluch na svém místě. Zrak je naštěstí všude ohnivý. Co ovšem nechápu je hmat na poli vzdušném...

Pokud se vrátím ke své praxi, která je ovšem subjektivní a může být lehce otřesitelná. Tak je to tak, že v astrálu je určitě dominantní světlo/oheň, je zde určitá zvuková kulisa a taky nějaké „mimosmyslové vnímání“. Je zde určitě cítit gravitace... Ovšem ta gravitační konstanta je z mého pohledu jiná než ve hmotné sféře - to je ale asi diskutabilní, protože není jisté, jestli rychlost klasického pádu v prostoru do jisté míry neovlivňuje mysl. Vím, že necítím hmat jako takový a čich a chuť už vůbec. To jsem trochu odbočil

Často se tu slučuje pocit a hmat a v tom bude nejspíš zakopán pejsek. Je možné, že by tento smysl na hmotné úrovni řídila voda a na nějaké vyšší potom vzduch ve formě pocitu? Je možné, že spíš jako západní lidé vycházíme z hmoty a na východě berou jako základ astrál? Co si myslíte?

EDIT: Tomu sváru vody se zemí moc nepřispěla následující věta z Brány:

Pozná-li mág, že jeho astrální i mentální tělo inklinuje převážně k zemnímu živlu, např. že jeho myšlenky se tvoří v jeho duchu jen velmi pomalu a že je příliš melancholický, je to nejlepším důkazem, že převládá živel země a musí především rovněž vhodným cvičením školit vědomí.

- Žeby odkaz z antiky?

Časem bych se taky rád podíval na živly-prsty, protože jsem jednu dobu bral dost vážně chiromantii a také to nějak nesedělo.
Naposledy upravil(a) Anubis dne 11 črc 2010, 19:32, celkem upraveno 1 x.

balamunt
jedu jak drak
jedu jak drak
Příspěvky: 116
Registrován: 18 led 2010, 12:26
pohlaví:
Obdrženo poděkování:

Re: Teoretické neshody

Příspěvekod balamunt » 11 črc 2010, 17:04

Jak už jsem psal vedle, to Bardonovo rozdělení mi připadá přirozené a logické. Pokud nějaký autor tvrdí něco jiného, musel bych vidět, co je za ním, jeho názory na ostatní témata a by bylo vidět zda ho vůbec můžu brát vážně.

1) cítění-hmat je prostě Voda, kdo má trošku pro tyto věci cit, tak mu to musí být jasné. Melancholik je Voda, soucit apod. to jsou jasné magnetické vodní vlasnosti, jestli toto někdo přiřazuje Zemi, pak to je velké nepochopení.

2) Eter je to samé jako Akaša. Co myslí nějaký autor na Východě, to je taky otázka. To bych musel vidět, jak píšu na začátku, celou jeho práci, abych viděl co je zač a co tím vlastně myslí.

3)Hmatem se myslí normální fyzický smyl, máme 5 smyslů, žádné jiné např. astrální smysly se neuvažují.

4)"Pozná-li mág, že jeho astrální i mentální tělo inklinuje převážně k zemnímu živlu, např. že jeho myšlenky se tvoří v jeho duchu jen velmi pomalu a že je příliš melancholický, je to nejlepším důkazem, že převládá živel země a musí především rovněž vhodným cvičením školit vědomí. "

V té větě prostě nemá být "že je příliš melancholický". Je to asi překlep. Těch překlepů v Bardonových knihách je více. Např. v druhé knize Evokaci se místo o Neptunské sféře píše o sféře Pluta. Ono to přepisovala Votavová a mohla tam nasekat chyby. Nebo je slovo "melancholický" použito v hovorovém smyslu jako, že je "nanicovatý, omámený atd." tedy ne ve smyslu odborném jako jsou termíny cholerik, melancholik atd.

Uživatelský avatar
Anubis
mě už nikdo nezastaví
mě už nikdo nezastaví
Příspěvky: 680
Registrován: 19 zář 2009, 18:06
pohlaví: Muž
Poděkoval(a):
Obdrženo poděkování: 59×

Re: Teoretické neshody

Příspěvekod Anubis » 11 črc 2010, 17:37

balamunt píše:2) Eter je to samé jako Akaša. Co myslí nějaký autor na Východě, to je taky otázka. To bych musel vidět, jak píšu na začátku, celou jeho práci, abych viděl co je zač a co tím vlastně myslí.

To není „nějaký“ autor na východě. To zobrazuje celé východní povědomí, tam se o to nepřou jako my tady - to je právě to zajímavé. Z tohohle (západního) rozdělení na mě zkrátka dýchá větší ukotvení ve hmotě. Že nedokážeme rozlišovat vyšší stavy a proto éteru dáme akášu a jsme hotovi. Možná je to tím, že je to kniha pro začátečníky a v kabale je to detailněji popsáno (teď nemyslím jen Bardonovu kabalu).

Pokud je tam tolik chyb, tak můžeme jen doufat, že nejsou v té tabulce.

balamunt
jedu jak drak
jedu jak drak
Příspěvky: 116
Registrován: 18 led 2010, 12:26
pohlaví:
Obdrženo poděkování:

Re: Teoretické neshody

Příspěvekod balamunt » 11 črc 2010, 18:09

Já se tady nepřu. Mě to je jasné, já žádné nejasnosti nemám :P

Bardonova kniha začíná sice od začátku, ale věřím tomu, že ti lidé z východu nemají zvládnuty ani první stupně z této knihy natož složitější věci. Většina východních nauk, jak jsem se s nima setkal, se točí kolem 1. stupně brány a pracují s mentálními cviky. A když zvládnou tento první stupeń, tak si myslí, že dosáhli kdoví čeho. Ono pro mě celkem nemá smysl to, co si myslí nějaké jiné kultury, protože nemám čas to dešifrovat. Tam někde na Východě, myslím, že v Číně, mají jěště jinačí živly: Oheň, Voda atd. a mají tam Dřevo a Kov nebo něco podobného. Kdybych měl luštit, co tím vším myslí, tak bych se asi zbláznil :lol:

Např já umím počítat 1,2,3 atd. umím sčítat, násobit a je mi to jasné. Na blízkém východě kdysi taky počítali a násobili, nedávno jsem viděl, jak to dělali. Člověče, to bylo tak složité, že já bych tím jejich způsobem ani nevynásobil 5 x 12 :P Chápeš? Abych se do toho východního názoru a jejich terminologie dostal, musel bych to studovat desítky let a ještě u jejich odborníků. To je pro mě zbytečné a nemyslitelné. Já mám svoje čísla a svoji násobilku, které dobře rozumím. Tím neříkám, že oni to mají špatně. Pravděpodobně to mají dobře, ale ve své terminologii a svým způsobem, kterému já nerozumím a nehodlám tomu ani rozumět. Fakt mě to neláká.

Uživatelský avatar
Anubis
mě už nikdo nezastaví
mě už nikdo nezastaví
Příspěvky: 680
Registrován: 19 zář 2009, 18:06
pohlaví: Muž
Poděkoval(a):
Obdrženo poděkování: 59×

Re: Teoretické neshody

Příspěvekod Anubis » 11 črc 2010, 19:20

balamunt píše:...

Jasný, nechtěl jsem ti tady nic vnucovat. Já jednoduše rád otvírám hlavu čemukoliv a řešily se tu dost i čakry, pokud si dobře pamatuju, a tohle s nimi přímo souvisí. Co se týče duchovních cest, tak je jasné, že jsou lidi kvalitní a méně kvalitní všude na světě. Vím, že hodně lidí na západě se chce odlišovat, tak se zabývají (často povrchně) východními filosofiemi a píšou plytké knihy, ale věř, že jsou tam stejně propracované systémy a jejich studium jistě neuškodí, spíše naopak. Sám Bardon nabádá k univerzálnímu náboženství, tedy ke studiu všech pramenů.

balamunt
jedu jak drak
jedu jak drak
Příspěvky: 116
Registrován: 18 led 2010, 12:26
pohlaví:
Obdrženo poděkování:

Re: Teoretické neshody

Příspěvekod balamunt » 11 črc 2010, 21:23

Díky Marwine, tak jsem to našel :) A teď k věci:

Jistě, i na Východě jsou a byli mudrcové, i v Africe nebo Americe. Já jenom píšu, že já osobně nemám čas ani chuť to dešifrovávat a obecně jsem dost skeptický k takovémuto bádání a srovnávání. Podobně se nemíním hrabat ani v evropské minulosti a bádat co třeba Herakleitos myslel "Ohněm" apod.

Ale přemýšlel jsem ještě o tom čichu a chuti vzhledem k Vědomí. Za prvé si myslím, že tyto dva smysly čich a chuť nejsou až tak důležité a že ty tři hlavní smysly nahradí i ten čich a chuť. A je vidět, že i později Bardon ve 3 knize o Kabale učí třísmyslovou koncentraci zrak-sluch-pocit a ostatní dva smysly čich a chuť se zde vůbec neuplatní. Ani nedoporučuje nějak zvlášt trénovat později jasnočich a jasnochuť :)

A za druhé se mi zdá, že ten čich a chuť opravdu mají jakýsi silnější vztah k vědomí. Třeba můžeme pozorovat zrakem i dost pasivně, pasivně poslouchat nebo cítit, být přitom jakoby v mrákotném stavu. Ale čichat nebo chutit vede k jakési ostražitosti a nárustu bdění. třeba vzpěrači než jdou vzpírat činky si čichnou čpavku a to je uvede do superbdělého stavu koncentrace a jdou na věc.

Uživatelský avatar
Anubis
mě už nikdo nezastaví
mě už nikdo nezastaví
Příspěvky: 680
Registrován: 19 zář 2009, 18:06
pohlaví: Muž
Poděkoval(a):
Obdrženo poděkování: 59×

Re: Teoretické neshody

Příspěvekod Anubis » 11 črc 2010, 22:01

balamunt píše:...


To, co jsi napsal ke konci je hodně zajímavé - tady začínají být smysluplné určité obřady s kadidly a látkami, které vybudí koncentraci jedním směrem (na to, na co potřebujeme). Já myslím, že jasnočich a jasnochuť vůbec neexistují - koresponduje to s mou zkušeností.

Když to bádání a srovnávání děláš pro sebe, tak myslím, že je to nezávadné (pro univerzalistu spíš povinnost). Nicméně jsem rád, že už je nedegraduješ na 1. stupeň Brány a dík za příspěvky.

Uživatelský avatar
Anubis
mě už nikdo nezastaví
mě už nikdo nezastaví
Příspěvky: 680
Registrován: 19 zář 2009, 18:06
pohlaví: Muž
Poděkoval(a):
Obdrženo poděkování: 59×

Re: Teoretické neshody

Příspěvekod Anubis » 11 črc 2010, 22:41

Jen tak mimochodem, viděl někdo tohle? Je to až moc složité na to, aby to bylo úplně zcestné. Má to 5 částí.

balamunt
jedu jak drak
jedu jak drak
Příspěvky: 116
Registrován: 18 led 2010, 12:26
pohlaví:
Obdrženo poděkování:

Re: Teoretické neshody

Příspěvekod balamunt » 14 črc 2010, 11:16

Tak to mi připomnělo Rudolfa Steinera, kterého znám dost dobře a dověděl jsem se od něho hodně důležitých věcí, i když Steiner to popisuje jinak. Podrobnosti viz např Základy ezoteriky
http://www.poznani-knihy.cz/detail/73/9 ... -esoteriky

Tady to, co je popisováno vychází z VÝVOJE ČLOVĚKA. Člověk byl kdysi úplně jinou bytostí s jinými těly a v budoucnu bude zase vypadat úplně jinak a bude mít jiná těla i jiné vlastnosti. Např. kdysi měl člověk pouze čich nebo lépe řečeno pračich. Tedy i smysly prodělávají vývoj, vznikají i nové smysly. Steiner rozlišuje kromě klasických 4 živlů Oheń ,Voda, Vzduch, Země, ještě další 3 a to Živel Světelný, živel chemický a živel životní. Zase jde o terminologii, nejsou to zase úplně ty živly ve smyslu Bardona. Steiner pak uvádí tuto tabulku vztahů:

1. úroveň fyzická - eter životní - čich
2. úroveň astrální - eter chemický- chuť
3. úroveň mentální - eter světelný - zrak
4. úroveň budhi - eter tepelný - hmat
5. úroveň nirvány - eter plynný - sluch
6. úroveň paranirvány - eter kapalný - hypofýza
7. úroveň mahaparanirvány - eter pevný - epifýza

Epifýza a hypofýza jsou smysly, které má současný člověk ještě zakrnělé a vyvinou se teprve v budoucnu. Toto se ale samozřejmě nedá nijak srovnat s Bardonovým rozdělením. Oba vycházejí nz jiných postojů a termínů a oba dva můžou být správné.

Uživatelský avatar
marvin
Administrátor
Administrátor
Příspěvky: 2864
Registrován: 16 čer 2009, 10:52
pohlaví: Muž
Národnost: ČR
Poděkoval(a): 553×
Obdrženo poděkování: 713×
Kontaktovat uživatele:

Re: Teoretické neshody

Příspěvekod marvin » 14 črc 2010, 12:24

balamunt píše:Epifýza a hypofýza jsou smysly, které má současný člověk ještě zakrnělé a vyvinou se teprve v budoucnu.

hypofýza- podvěšek mozkový(glandula pituitaria) - je žláza z vnitřní sekrecí.. říká se že je jakoby nadřazená všem žlázám, řídí činnost ostatnních


Epifýza - šišinka(corpus pineale), je další žláza umístěná v mezimozku, která produkuje do krve (spánkový)hormon melatonin

Obrázek
Pravá mysl pojme všechny lži a klamy, aniž by byla zmatená.
Pravé srdce pojme jed nenávisti, aniž by došlo k újmě.

balamunt
jedu jak drak
jedu jak drak
Příspěvky: 116
Registrován: 18 led 2010, 12:26
pohlaví:
Obdrženo poděkování:

Re: Teoretické neshody

Příspěvekod balamunt » 14 črc 2010, 13:01

Je to tak. Díky za pěkný doprovodný obrázek :D

Chrz
snažím se trochu psát
snažím se trochu psát
Příspěvky: 11
Registrován: 19 črc 2010, 13:55
pohlaví:
Obdrženo poděkování:

Re: Teoretické neshody

Příspěvekod Chrz » 20 črc 2010, 15:23

Čich a chuť zřejmě FB nepovažuje za důležité z hlediska praxe. Nicméně oba smysly jsou asi nejtěsněji napojené na určité části vědomí, jako třeba paměť. Určitě každý má zkušenost, že když ucítí určitou vůni nebo chuť, okamžitě se vybaví vzpomínky, a to nejenom jako myšlenky, ale velice komplexně, včetně emocí a celkového psychického rozpoložení v tom vzpomínaném okamžiku. To podle mě třeba se zrakem není. Tam má člověk třeba pocit, že už něco viděl, ale musí vynaložit úsilí, aby to nějak zařadil. Asi to souvisí s evolučním stářím jednotlivých smyslů. Chuť mají už baktérie :-).

Uživatelský avatar
gooolem
mě už nikdo nezastaví
mě už nikdo nezastaví
Příspěvky: 400
Registrován: 04 říj 2010, 11:05
pohlaví: Muž
Národnost: ČR
Poděkoval(a): 280×
Obdrženo poděkování: 443×
Kontaktovat uživatele:

Re: Teoretické neshody

Příspěvekod gooolem » 05 říj 2010, 11:53

K tomu vzduchu a čichu bych chtěl napsat, že Papus ve své knize Základy praktické magie rozděluje tělo na tři dílny, hlavu, hruď a břicho. K hlavě dává oheň, k hrudi vzduch a k břichu vodu. Což je logické.
Dále poukazuje, že každá dílna má na hlavě vchod, břicho ústa, hlava oči a hrudník nos - z čehož mi vychází, že živel vzduchu má pod kontrolou čich, alespoň dle tohoto. Dále se zmiňuje o bočních vstupech do horní dílny-hlavy a to o uších. Tyto pak jako sluchový vjem přiřazuje k hmatu, ale dál tyto již nepřiřezuje. Můžu se tedy jen domnívat, že by tyto mohl přiředit zemi o které se ale nezmiňuje.
Zdá se ale , že pro něj je hlavním vodítkem "pouze" trojnost.
Je to jen k zamyšlení....ale přiznám se, že z malých nepřesností - nejasností může hooodně bolet kebule :)
Hlavu nesu v oblacích, však nohy z tuhé hlíny uplácané mám.

Uživatelský avatar
gooolem
mě už nikdo nezastaví
mě už nikdo nezastaví
Příspěvky: 400
Registrován: 04 říj 2010, 11:05
pohlaví: Muž
Národnost: ČR
Poděkoval(a): 280×
Obdrženo poděkování: 443×
Kontaktovat uživatele:

Re: Teoretické neshody

Příspěvekod gooolem » 05 říj 2010, 11:59

Chrz píše:Čich a chuť zřejmě FB nepovažuje za důležité z hlediska praxe. Nicméně oba smysly jsou asi nejtěsněji napojené na určité části vědomí, jako třeba paměť. Určitě každý má zkušenost, že když ucítí určitou vůni nebo chuť, okamžitě se vybaví vzpomínky, a to nejenom jako myšlenky, ale velice komplexně, včetně emocí a celkového psychického rozpoložení v tom vzpomínaném okamžiku. To podle mě třeba se zrakem není. Tam má člověk třeba pocit, že už něco viděl, ale musí vynaložit úsilí, aby to nějak zařadil. Asi to souvisí s evolučním stářím jednotlivých smyslů. Chuť mají už baktérie :-).

....tak mne napadlo, jestli to nemůže být i tím, že čich a chuť jsou daleko méně používány, v běžném životě, než zrak. Jestli můžu použít přirovnání ruky, vychází mi, že dlaň je také daleko více používána (jako zrak), oproti hřbetu ruky (čichu, chuti). Když tedy dojde k nějakému podnětu na hřbetu ruky, tak vnímání bude daleko obsáhlejší a citlivější, než ten samý podnět vnímaný hrubší, mozolnatou dlaní. Možný jiný pohled je v tom, že to nemusí být stáří smyslu, ale jeho opotřebení. Samozřejmě je to jen přídavek k diskuzi... ;)
Hlavu nesu v oblacích, však nohy z tuhé hlíny uplácané mám.

Uživatelský avatar
AlA777
už jsem tu něco zanechal
už jsem tu něco zanechal
Příspěvky: 74
Registrován: 27 kvě 2011, 22:54
pohlaví: Muž
Kontaktovat uživatele:

Re: Teoretické neshody

Příspěvekod AlA777 » 27 kvě 2011, 23:00

marvin píše:
balamunt píše:Epifýza a hypofýza jsou smysly, které má současný člověk ještě zakrnělé a vyvinou se teprve v budoucnu.

hypofýza- podvěšek mozkový(glandula pituitaria) - je žláza z vnitřní sekrecí.. říká se že je jakoby nadřazená všem žlázám, řídí činnost ostatnních


Epifýza - šišinka(corpus pineale), je další žláza umístěná v mezimozku, která produkuje do krve (spánkový)hormon melatonin

Obrázek


O Epifize hovori D.Wilcock v jednom zajimavem dokumentu, kde vysvetluje funkci a symboliku v nabozenstvich i napric kulturami.
"Seekers there are in plenty: but they are almost all seekers of personal advantage. I can find so very few Seekers after Truth.
Sa’adi


Zpět na “Teorie”

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 2 hosti