Adam píše:No a potom ještě ta odvaha. Vlastně celý ten Tvůj příspěvek je, jak já to vnímám, spíš o ní - o odvaze - protože se předpokládá určité vědění (znalost cíle/směru/metody) i jakési chtění (touha po zdokonalení), ale velmi troskotáme na neschopnosti začít, vykročit a pokračovat. Ono totiž celý ten pohyb, ta cesta, chůze po ní, je -zdá se mi- veskrze tápáním ve tmě, každý další krok je krokem do nejistoty, takže -nejen ten první- ale i každý další krok si žádá odvahu - nepřestat, neustrnout, nepochybovat, nezmalátnět, nezkamenět... A nikde není záruka, že bude lépe. Jsou -jistě- určité přísliby, ale garance? No chance. A tak nezbývá než věřit.
hezký příspěvek, díky žes zareagoval :o), pokračujme v diskuzi, v tříbení myšlenek..
aby to nebylo jen takové neosobní odtažené mudrování, otevírám důvěřivě okénko do svého života... když jsem před lety s velkou pomocí Arexe a Abelese začínal se svými prvními nesmělými krůčky v magii, protože jsem stejně jako Ty intelektuální typ, moje první úvahy vedly tím směrem, že jsem chtěl intelektem porozumět tomu, proč vůbec cokoliv dělat.. věnoval jsem dost času kreslení schémat, jak optimálně postupovat :o)), většina z toho zdánlivě nebyla k ničemu, ale přesto mě to postupně přivedlo k pochopení, že i když by se mohlo zdát, že člověk začíná od toho nejnižšího a roste k tomu nejvyššímu, tak skutečnost je taková, že už první výkop musí jít tak nahoru, jak to jen lze.. jakoby už první nejprimárnější záměr musí jít k Božskému, k nějakému bodu nula a všechna ostatní práce musí být podřízena tomuhle primárnímu záměru.. až později jsem zjistil, že moje intuice byla správná - když jsem už pak zažil, že magie není žádnou cestou svatosti, člověk se setkává s věcma, které jsou z pohledu společnosti a převládajícího křesťanského paradigmatu velký hřích a černota, ale přitom ve Stvořeném toto všechno má svoje důležité místo. takže aby člověk mohl vykročit ze svazujících struktur "městské morálky" a zároveň se v té černotě neztratil (a to buď tím, že by jí propadl - nechal se fascinací k ní obsednout, nebo že by propadl natolik výčitkám svědomí z toho s čím se zapletl, že by vlastně sám sebe proklel a zničil), tak potřebuje mít natolik široké pojetí Boha, aby se tam vešlo všechno a furt mohl být v důvěře, že je v bezpečí, protože toto všechno jsou božské aspekty, o kterých je on svým Otcem poučován, že nehřeší proti Bohu ani druhým lidem, že děsivé aspekty světa nejsou v rozporu s všeobjímající Láskou, která celé Stvoření na nejhlubších úrovních provazuje do jediného Celku.
souhlasím s Tebou, že jsou čtyři hlavní ctnosti úzce propojeny. nejspíš každý z nás podle našich dispozic volí odlišnou metodiku práce - my cholerici začneme nejdřív jednat a pak si to až promyslíme, občas už po krk zahrabání v průserech, které pak musíme řešit :o), jiní si to nejdřív dobře rozmyslí a pak až uvážlivě vykročí a jdou už přesně za tím co chtějí, další se silným citem všechno vnímají, ale musí si kultivovat efektivitu konání nebo strukturovanost svého chápání, atd... nicméně kterákoliv z nerozvinutých ctností zásadním způsobem limituje schopnost našeho konání. zvládnout je všechny znamená stát se neuvěřitelně efektivním člověkem/nástrojem v libovolných podmínkách. to je ideál, který asi mladý člověk úplně neocení, teprve s lety a životními zkušenostmi, až začne zkoušet prosazovat ve svém okolí nějaké změny..
odvaha - tu chápu jako kapitolu samu pro sebe. imho opravdu odvážný je až ten člověk, který přijme svoji smrtelnost. teprv ten, kdo ví, že umře, kdo svoji konkrétní fyzickou smrtelnost dokáže integrovat a akceptovat, ten tímto způsobí, že se vnitřně spojí různé aspekty jeho bytosti do jediného svazku a pak ať už bude v životě dělat cokoliv, bude za tím stát vnitřně celistvý, bez váhání, beze strachu. dokud k tomuto nedojde, furt v něm bude strach a boj různých složek, které se nebudou chtít do nějakého konání vložit, protože to budou vnímat jako svoje ohrožení a to obrovsky bude oslabovat jeho (nejen) magické akty. takže dospět k prvnímu stupni vnitřní celistvosti skrze přijetí své smrtelnosti je imho první významný úspěch v magickém úsili - a patří to do přípravných prací, které by měly být vykonány ještě než se vlastně začne s vyššími stupni. druhý přípravný stupeň je integrace svých stínových složek - silových (agresivních) a temných až démonických archetypů - tohle je ještě obtížnější než přijetí smrti, obzvláště pro nás, kteří vyrůstáme v křesťanském prostředí s jeho morálkou, která se bohužel většinově proměnila v úchylnou parodii na svatost - svoji slabost a pokrytectví si omlouváme ctností a tak nejsme schopni adekvátně reagovat na situaci kolem nás - tak prostě vytěsňujeme a odkládáme věci, které je nutné řešit a nám se do toho nechce a přehazujeme to na ostatní lidi.. a tyhle vytěsněné složky se pak mění v opravdové démony, kteří se k nám vracejí ve vnějším světem způsobem, který je tak smrtící a neokecatelný, že se před ním nedá utéct.. tenhle druhý stupeň je mnohem záročnější než přijetí smrti, protože zatímco integrace smrti se dá pro připraveného zvládnout za víkend (rituální zkouškou, kdy je člověk se smrtí konfrontovaný - ve spagyrii např. požitím dávky "jedu" jako je rtuť nebo arzen), tak integrovat stín už vlastně vyžaduje značnou míru rozvinutí všech živlů a zároveň určitou míru odosobnění, takže je to práce na roky. když jdou věci dobře..
zpátky k odvaze - bez ohledu na vědomosti, přípravu, bezpečností opatření.., které mám, jsou netriviální pokusy v nové oblasti (magie, alchymie) vždy iniciační - člověk NEMÁ NIKDY jistotu, garanci, že se něco neposere. neví ani, jestli jeho znalosti jsou k něčemu dobré. musí mít asi tu důvěru v Boha, v osud, jinak to nedokáže udělat (přijatá smrtelnost!).. je-li realista, tak ví, kolik toho neví, že improvizuje, že je v rukách božích, ale prostě pokrčí ramenama a udělá TO - a prolomí svoje limity, svoji sebedefinici, svoji nejistotu.. a zjistí, že jeho sebedefinice je nic, iluzorní okov, kterým se sám spoutal.. podruhé už je to snazší,po desáté teprve začne být realistou - všechno je pro něj možné, vše je "jen" otázkou vytříbeného záměru, vhodné přípravy a vystižení podmínek. někdy je to "jen" ale otázkou deseti let příprav, ale to jen ve hmotě, na ideové rovině je to lusknutí prsty. teprve prolomení těchto limitů dělá z člověka mága. do té doby je to přípravka. pro nás, kteří jsme ve fázi přípravy, jde o to, abychom se připravili na iniciaci a měli koule ji vyvolat. skoro všichni to prý přežijí a to je myslím dobrá zpráva :o).