Pete píše:Todle mi prijde tak trochu problem, pokud to beru z stranky jezeni masa. Sice urcity soucit by byl vhodny (slepice volny vybeh a ne jen klicky na chov, setrne zabiti aby zvire nebylo ve stressu ci se minimalizovala bolest) ale uplne nezabijet zvirata kvuli potrave ? Dobre staneme se vegetariany, ale co pak ,nekteri lidi dokazou vnimat i rostliny jako zijici citlive bytosti. Vytrhneme mrkev a snime ji= zabijeme ji. Utrhneme li jablko stromu taky se to da brat jako ublizeni. A kdyz pockame, nez jablko spadne (kdyby jsme zili jenom z jablek :lol: ) tak muze spadnout nahnile
S krutosti jako takovou to az tolik spolecneho nema, ale prijde mi to dobra otazka, kdyz uz by jsme se rozhodli neublizovat zviratum protoze by jsme se stali vegetariany
Túto otázku som riešil s mníchmi hnutia Hare Krišna (pri ktorých už nejaký čas aj žijem - nie však aktívne v komunite, nie som člen, no do chrámu to mám cez cestu - doslova). Podľa účenia Véd, tak, ako sa nám zachovalo, je všade prítomná duša (hlavným "príznakom" prítomnosti duše je vedomie - vedomie sa prejavuje, rastie, vníma...vidíme život...a to teda môžme vidieť všade...)
Musím podotknúť, že mnohí mnísi, ktorí majú 2. zasvätenie (ekvivalent kňaza v cirkvi) sú vlastne theurgovia, ktorí majú živý vzťah s Bohom. Mäso nejedia vôbec (ahimsa - nenásilie). Sú vegetáriani a čo sa týka rastlín, áno aj to sú žijúce cítiace bytosti. Preto všetko, čo zjedia, najprv obetujú Bohu na oltári. Aby bolo jedlo akarmické, t.j. zbavené karmy. Cieľom nie je pozitívna, alebo negatívna karma, no činnosti, ktoré nás ďalej karmicky nezaplietajú a sú očistené.
Mnísi sa pri tom opierajú o Védske učenie, na základe ktorého tak činia. Do toho spadajú aj vysoké hygienické štandardy, ktorých je mnoho, ku príkladu umytie si rúk a nôh po jedle (prasadam) - aby eliminovali vplyv subtilných bytostí, príjimanie prasadam v tureckom sede (odporúčané ayurvedou) a mnohé iné náležitosti. Sú v myšlienkovom prúde čistoty, dobra a spravodlivosti, nič nerobia pre seba, ale všetko v službe Bohu - a teda aj prijímanie potravy.
Mliečne výrobky (mlieko a jeho produkty) konzumujú, no taktiež je všetko pred jedením obetované Bohu. Mlieko získavali z kráv, ktoré chovajú a nikdy ich nezabijú. Osobne som bol pri týchto kravách u oddaného a pozoroval jednu, chorú, ako opúšťa telo. Nezabili ju. Jej karmický kredit musel dôjsť svojho konca. Teraz je s mliekom od kráv problém, sú staršie, nedávajú. Tak oddaní mlieko kupujú, snažia sa v tých automatoch na mlieko, ktoré by mali byť z čo najčistejšieho zdroja. Je to nutné "zlo" a navyše podľa Véd je mlieko substancia, ktorá sa nedá znečistiť (myslené asi nejako energeticky). Predsa to však obetujú Bohu - ako všetko.
Zabíjanie zvierat je teda "povolené" jedine v prípade sebeobrany, alebo nutnosti, ak nie je iná možnosť, ako prežiť.
Btw. Védy hovoria o tom, že všetky druhy jógy kulminujú v bhakti - odovzdanosti Bohu, čo mi potvrdil aj Veselý, keď vo svojej knihe Magie napísal jeden dôležitý bod: vrcholom cesty mága, je vzdať sa svojej vôle. Čo vlastne potvrdzuje aj Arion a iní autori.
Snáď som ti trochu osvetlil túto tému. Vzal som to trochu komplexnejšie, no snažil som sa o stručnosť - aby boli jasné aspoň základné súvislosti.
Ono, nebál by som sa siahnuť aj po Védskej literatúre a inšpirovať sa ňou. Mnoho vecí je popísaných jak v Bhagavadgíte, tak v Šrímad Bhágavatame. Nemusíme to odmietať, pretože "to nepatrí do klasického hermetizmu". Fanatizmus žiadneho druhu nie je prospešný a ako mi napísal jeden hermetik, akákoľvek cesta, ktorá vedie k Bohu, je správna.
A o to nám predsa ide, či nie? Prísť k Absolútnej Pravde...