Analogie ke 2 cvičením ducha z Brány podle knihy Jóga moci od J. Evoly
Napsal: 03 kvě 2025, 10:48
V knize Jóga moci od Julia Evoly jsou analogicky popsané dvě cvičení magického výcviku ducha. Jedná se o 1. Kontrolu myšlenek a 2. Vyprázdnění myšlenek
Jde o cvičení, které podle zmíněné knihy vedou k odstranění pasivních a rozptýlených stavů vědomí a k překonání otupělého se ztotožňování jáství s obsahem jeho mysli.
Ad 1 "Zklidníme mysl a necháváme myšlenky volně plynout. Pozorujeme mentální asociace spontánně a nekontrolovaně vyvstávající v naší mysli a udržujeme si od nich odstup: nenarušujeme je, ale ani se jimi nenecháváme unést. Dbáme na to, abychom se jimi nebavili, a ani jim nedovolujeme popudit naši fantazii. Je vhodné zaujmout k myšlenkám následující postoj: "Hle, myšlenka, co mě v minulosti tolik rozněcovala!" Zpočátku se bude často stávat, že na tomto uklouzneme. Když nás vítr strhne, tak s ním nesmíme dál pokračovat. Místo abychom začali znovu s prázdnou myslí, soustředíme se na myšlenku, která nás upoutala, a pak na předcházející myšlenku, která ji vyvolala, a tak postupně rekonstruujeme sled myšlenek a vracíme se zpátky do bodu, v němž jsme prožívali stav odosobnění.
Některé texty označují tuto techniku jako "pastýřovo cvičení". Náš vnitřní postoj zrcadlí postavu pastýře přivádějívího své stádečko na pastvinu a nechávajícího ho volně se pást, avšak nespouští ho z očí. Pokud se nějaká ovečka ztratí, tak se spolu s ní vrátí. Cvičení zdoláme tehdy, když - a toto je další podobenství z textů - dosáhneme stejného pocitu, jaký má člověk klidně sedící na břehu řeky a neosobně sledující proud."
Ad 2 "Stejného výsledku dosáhneme i jiným způsobem, a to prostřednictvím takzvané "metody odřezávání". V tomto cvičení se máme na pozoru a okamžitě potlačujeme jakékoli mentální obrazy či myšlenky, které vyvstanou v mysli, jako bychom je kosili srpem. Pohyb srpem je rychlý, přesný a nenamáhavý. Kdykoliv vyvstane nová myšlenka, tak ji tímto způsobem "skosíme". Neunavíme-li se, tak se po chvíli staneme svědky úprku myšlenek a obrazů: jedná se o podobenství "prchajícího nepřítele", děsícího se toho, že jáství se odosobnilo od obsahu svého vědomí. Tak se dostaneme až k stavu, o němž jsme mluvili při předcházejícím cvičení, a zakusíme tedy klidný stav mysli někoho, kdo sedí na břehu řeky a pozoruje proud."
(viz texty citované Evans-Wentzem, Tibetan Yoga)
Julius Evola, Jóga moci. Tantra, Šakti a stezka levé ruky, s. 116-117.
Jde o cvičení, které podle zmíněné knihy vedou k odstranění pasivních a rozptýlených stavů vědomí a k překonání otupělého se ztotožňování jáství s obsahem jeho mysli.
Ad 1 "Zklidníme mysl a necháváme myšlenky volně plynout. Pozorujeme mentální asociace spontánně a nekontrolovaně vyvstávající v naší mysli a udržujeme si od nich odstup: nenarušujeme je, ale ani se jimi nenecháváme unést. Dbáme na to, abychom se jimi nebavili, a ani jim nedovolujeme popudit naši fantazii. Je vhodné zaujmout k myšlenkám následující postoj: "Hle, myšlenka, co mě v minulosti tolik rozněcovala!" Zpočátku se bude často stávat, že na tomto uklouzneme. Když nás vítr strhne, tak s ním nesmíme dál pokračovat. Místo abychom začali znovu s prázdnou myslí, soustředíme se na myšlenku, která nás upoutala, a pak na předcházející myšlenku, která ji vyvolala, a tak postupně rekonstruujeme sled myšlenek a vracíme se zpátky do bodu, v němž jsme prožívali stav odosobnění.
Některé texty označují tuto techniku jako "pastýřovo cvičení". Náš vnitřní postoj zrcadlí postavu pastýře přivádějívího své stádečko na pastvinu a nechávajícího ho volně se pást, avšak nespouští ho z očí. Pokud se nějaká ovečka ztratí, tak se spolu s ní vrátí. Cvičení zdoláme tehdy, když - a toto je další podobenství z textů - dosáhneme stejného pocitu, jaký má člověk klidně sedící na břehu řeky a neosobně sledující proud."
Ad 2 "Stejného výsledku dosáhneme i jiným způsobem, a to prostřednictvím takzvané "metody odřezávání". V tomto cvičení se máme na pozoru a okamžitě potlačujeme jakékoli mentální obrazy či myšlenky, které vyvstanou v mysli, jako bychom je kosili srpem. Pohyb srpem je rychlý, přesný a nenamáhavý. Kdykoliv vyvstane nová myšlenka, tak ji tímto způsobem "skosíme". Neunavíme-li se, tak se po chvíli staneme svědky úprku myšlenek a obrazů: jedná se o podobenství "prchajícího nepřítele", děsícího se toho, že jáství se odosobnilo od obsahu svého vědomí. Tak se dostaneme až k stavu, o němž jsme mluvili při předcházejícím cvičení, a zakusíme tedy klidný stav mysli někoho, kdo sedí na břehu řeky a pozoruje proud."
(viz texty citované Evans-Wentzem, Tibetan Yoga)
Julius Evola, Jóga moci. Tantra, Šakti a stezka levé ruky, s. 116-117.
V Evolově pojetí by jistě bylo možné alespoň několik prvních stupňů BKOZ označit jako tantrickou sadhanu...