Gustav Meyrink

Moderátor: Cagliostro

Uživatelský avatar
Flox
vášnivý přispivatel
vášnivý přispivatel
Příspěvky: 343
Registrován: 26 zář 2010, 14:02
pohlaví: Muž
Národnost: ČR
Poděkoval(a): 44×
Obdrženo poděkování: 147×

Gustav Meyrink

Příspěvekod Flox » 04 dub 2012, 23:02

Dovolím si zde také založit téma :)

Rodné jméno: Gustav Meyer
Narození: 19. ledna 1868 - Vídeň Rakousko-Uhersko Rakousko-Uhersko
Úmrtí: 4. prosince 1932 (ve věku 64 let) - Starnberg Německo Německo

Tohoto autora jsem si oblíbil, protože zdá se, že ví o čem píše. Zabýval se především mystikou a jeho díla mě inspirovali, tak snad inspirují i vás :-) Přijde mi docela vhod, že je to starší autor a má tudíž propadlá autorská práva, takže zde můžu doufám beztrestně uveřejnit jeho texty :-D
wiki: http://cs.wikipedia.org/wiki/Gustav_Meyrink
Lidé si myslí, že svobodný člověk dělá to, co dělat chce. Ale doopravdy svobodný člověk nemusí dělat to, co chce. Není otrokem žádostivosti svého ega být "lepší" než jiní :smich:

Uživatelský avatar
Flox
vášnivý přispivatel
vášnivý přispivatel
Příspěvky: 343
Registrován: 26 zář 2010, 14:02
pohlaví: Muž
Národnost: ČR
Poděkoval(a): 44×
Obdrženo poděkování: 147×

OBRAZY VEPSANÉ DO VZDUCHU

Příspěvekod Flox » 04 dub 2012, 23:09

- docela zajímavý text, částečně popisuje jak se Meyrink dostal na úroven na kterou se dostal :-)

(ze spisovatelovy pozůstalosti)

Často mi byla kladena otázka, jak jsem se ze dne na den stal z obchodníka spisovatelem. Vnější popud tu byl následující: jednou jsem se seznámil v Lehmanově sanatoriu se spisovatelem O. A. H. Schmitzem. Když jsem mu vylíčil několik podivuhodných zážitků, které se mi přihodily, řekl mi: “Proč to nenapíšete?” “Jak se to dělá?”, zeptal jsem se. “Pište prostě tak, jak mluvíte!”, poradil mi. Sedl jsem a napsal novelu Rozpálený voják, zaslal ji do Simplicissima a byla ihned přijata. Od té doby všechno, co jsem napsal bylo okamžitě vydáváno, ať již redakcemi nebo nakladateli. Jedině s románem Golem se dostavily zpočátku menší potíže. Dotázán na radu, k dlouhému vousu přirostlý “znalec” bouřil: “Skandál, dát vůbec do tisku takovou hovadinu!” Naštěstí se Georg Heinrich Mayer, známý ředitel nakladatelství Kurta Wolfa, tehdy nenechal zmást a knihu přesto vydal.

Vnitřní popud, který ve mně vyvolal básnický talent, je podstatně závažnějšího rázu. Chci jej popsat zevrubněji, protože na jeho základě jsem dospěl k následujícímu přesvědčení. V každém člověku dříme talent všeho druhu, ale musíme se naučit methodě, jak ho vzbudit. Pokud se ale touto methodou nepostupuje vědomě, může se rozvinout jen to nadání, které nějakým způsobem rozkvetlo už v mládí. Já sám jsem v mládí neměl nejmenší sklon k literatuře nebo básnictví, četl jsem bez výběru všechno, co mi právě přišlo do ruky: Dickense, Petera, Nansena, Prévosta, Koženou punčochu, Eugena Suea, Armanda, Pitavala, Karla Temmeho a podobná díla. Pro klasiky jsem neměl sebemenší pochopení. Později má čtenářská horlivost zcela vyhasla a smyslem života se mi staly hry lásky, šachy a veslování. Protože ten, kdo rozhodoval o mém osudu, zřejmě kvůli mně upadl do velikých starostí, uštědřil mi jednoho dne tak prudkou ránu bičem, že jsem se rozhodl z milostného hoře a jiných sentimentálních důvodů korunovat svoji mladost výstřelem z revolveru značky Bulldog (bylo mi tehdy 23 let). Vyrušil mne šelest u dveří mého mládeneckého pokoje: fatum, převlečené za nakladatelského poslíčka, mi podstrčilo pod práh publikaci. Kdyby tehdy bývala visela zvenčí schránka, nebyl bych nejspíše mezi živými. Znovu se ukazuje, že k záchraně může člověku postačit dokonce nedostatek předmětů denního použití.

Vzal jsem sešit a listoval v něm. Obsah: spiritismus, příběhy o strašidlech a čarodějnicích. tato oblast, kterou jsem dosud znal jen z doslechu, ihned zaujala mou pozornost do té míry, že jsem schoval revolver do zásuvky, kde měl čekat na další, příznivější příležitost. Pokud jde o mé staré tři oblíbené zábavy, nerozhodl jsem se sice zapudit je zcela z dohledu, jak jsem to učinil se střelnou zbraní, zato jsem si však předsevzal vyslat loďku mého žití za objevy směrem k oné neznámé zemi, o níž mi toho sešitek tolik našeptal. Pustil jsem se na moře, na bezbřehé moře knih o okultismu. Na počátku plavby se vlny vzdouvaly do hrozivé výšky, knihkupec jménem Fatum mne doslova zaplavil odbornou literaturou. Co se zpočátku jevilo jako zvědavost nebo povrchní zájem, přeměnilo se v průběhu několika málo let v planoucí touhu po vědění a neukojitelnou, spalující žízeň! I já jsem dlouho podléhal osudovému pudu, vlastnímu lidskému rodu: pudu tázat se ostatních na radu, v bludném domnění, že se lze obohatit jejich věděním. Pokud jde o vnějškové znalosti je tato věta asi platná, co se však týče vývoje vnitřního člověka, je vždy k ničemu. Když jsem pochopil, že z mrtvých knih nelze nabýt živé zkušenosti, vydal jsem se za lidmi, u nichž bych mohl dosíci rady. Maskou zakrytý tvůrce mého osudu převzal úlohu tvůrce příležitostí: podařilo se mu, že jsem se nejzvláštnějším způsobem dostal do styku s nejzajímavějšími lidmi, povětšinou (neboť kdo vůbec má v Německu znalosti v oblasti okultismu!) cizinci, Asiaty, jasnovidci, pravými i falešnými proroky, extatiky a medii. Otevřely se mi tajemné a tajemnost předstírající staré i nové “okultistické lóže”. A znovu to trvalo léta, než jsem je bez úhony znovu opustil s následující zkušeností: Také zde nic! Jenom sláma! Přežvýkávání nepřesných vědomostí – povrchnost – theistický fanatismus – ve zvlášť nepříznivých případech: cukrová vodička kvietistického pobožnůstkářství!

Konečně se mi zdálo, že jsem našel to, co jsem tak dlouho hledal: bylo to sdružení lidí (Evropanů i Orientálců) ve Střední Indii, kteří tvrdili, že znají skutečná tajemství jógy, onoho prastarého asijského systému, který nám ukazuje jedinou cestu a přivádí nás ke stupním, vedoucím daleko nad vše slabé, nedokonalé, nad bezmocné lidství.

Byl jsem přijat po zdánlivě správném zodpovězení nanejvýš svérázných otázek metafysického rázu, jejichž řešení bylo třeba hledat spíše intuitivně, než na základě rozmyslu. V mém osvědčení stálo: “You have the True Spirit of a Mystic in you”. Nato jsem dostal řadu rad, jak mám dospět k poznání vnitřního obličeje. Od té chvíle jsem vedl téměř tři měsíce život polovičního blázna, jedl jenom zeleninu, nespal v noci déle než tři hodiny, “užíval” dvakrát denně lžíci arabí gumy, rozpuštěné ve vodové polévce (to mělo zvlášť účinně napomáhat rozvoji jasnovidecké schopnosti), o půlnoci jsem zaujímal bolestivé asány se skříženýma nohama a přitom zadržoval dech, dokud se mé tělo nepokrylo pěnivým potem a neotřásaly mnou předsmrtné křeče jako při téměř udušení.

Jedné noci, v zimě, kdy jsem si pro hluboký sníh nemohl vyjet na oblíbené cesty po kopcích, seděl jsem na lavičce u Vltavy. Za mnou čněla stará mostecká věž s velikými hodinami. Již po několik hodin jsem tam seděl, chvěje se chladem, přestože jsem byl zachumlán do kožichu, a zíral do černošedého nebe, usiluje o to, dosáhnout jakýmkoliv způsobem toho, co mi bratří žijící v Indii v náznaku popsali jako vnitřní zření. Zase vše nadarmo! Až do té chvíle, a to už od dětství, se u mne projevoval překvapivý nedostatek jinak mnohým lidem propůjčené schopnosti představit si se zavřenýma očima portrét či tvář nějakého člověka. Pro mne bylo zhola nemožné například říci, zda ten či onen můj známý má modré, hnědé nebo šedé oči, rovný nebo zahnutý nos. Vyjádřeno jinak: byl jsem navyklý slovnímu, ne obraznému myšlení. Předsevzal jsem si podle vznešeného vzoru Guotamy Buddhy, že pokud to bude v mých silách, nevstanu z lavičky dříve, dokud se mi nezdaří dosáhnout alespoň malého pokroku. Uběhlo asi pět hodin, a tu se náhle vnutila pohříchu lidská otázka: Kolik je asi hodin? A hle! Právě v tom okamžiku, kdy jsem se vytrhl ze svého ponoření, zřel jsem kupodivu s jasností větší než bylo mé předchozí vnímání nějakého skutečného předmětu, ohromně jasně zářící ciferník hodin, vznášející se na obloze. Ručičky ukazovaly za dvanáct minut dvě. Jasně jsem cítil, jak s mi zastavuje srdce, což jsem přikládal za následek tomuto mohutnému dojmu. Jak jsem si brzy poté všiml, šlo o omyl, protože zpomalení tepu nebylo následkem, ale příčinou té vize. Měl jsem přitom zvláštní pocit, že mi nějaká ruka svírá srdce. Otočil jsem se a pohlédl na hodiny: i ony ukazovaly za dvanáct minut dvě! Je vyloučeno, že bych se tím směrem otočil už dříve a měl takto do jisté míry vodítko k určení času, protože jsem po celých pět hodin seděl zcela nehybně, jak to vyžaduje přísný předpis při podobných koncentračních cvičeních. Nacházel jsem se ve stavu blaženosti, jen do mého srdce se vkradla tichá obava: Zůstane vnitřní oko otevřeno? Znovu jsem se pustil do svých cvičení. Po nějakou dobu bylo nebe černošedé a uzavřené jako dříve. Náhle mou myslí kmitl nápad, zda by se nezdařil pokus o nové zkrocení tepu mého srdce, jak se to přihodilo během vize, nebo s největší pravděpodobností dokonce před tím, než k ní došlo. Neměl bych tolik mluvit o nápadu, jako spíše o napůl instinktem daném závěru, odvozeném ze smyslu jedné věty Guotamy Buddhy, který se mi vnutil, jakoby pocházel z úst rodícího se hlasu v mém vlastním těle. Ta věta zněla: “Ze srdce vycházejí věci tohoto světa, rodí se v něm a v něm se spojují.” Měl jsem na základě dříve provozovaných jógických praktik představu o tom, jak bych měl postupovat, abych do jisté míry ovlivnil srdeční tep. Pokus se zdařil. Poprvé v mém životě. Ihned se dostavil mně dosud neznámý stav. Zachytil mne intensivní pocit nenormální bdělosti. Současně s tímto pocitem ustoupil před mým zrakem kus nočního nebe. Podobalo se to počátku hry laterny magiky, jakoby se ten kousek nebe odděloval od atmosféry a posunoval se do dalších nezměřitelných hlubin prostoru, náhle to už nebylo žádné pozadí, a přitom jsem si s údivem uvědomil, že jsme během života, a dokonce i ve snu – vždy stále obklopeni pozadími – azurově modrým vzduchem nebo ovzduším, plným výparů – zdmi libovolné formy – a nikdy si to neuvědomujeme. V té kulaté díře ve vzduchu stál geometrický znak: neviděl jsem jej tak, jak zříme věci v běžném životě, to je z dálky nebo ze strany, ať už to zní sebepodivněji, mohl jsem na něj pohlížet současně ze všech stran, jakoby mé vnitřní oko nepředstavovalo čočku, ale do jisté míry kruh, opsaný kolem tohoto vizionářského obrazu. Odtud též ten nový dojem, že zde chybí jakékoliv pozadí. Geometrický znak představoval tzv. “In hoc signo vinces” (V tomto znamení zvítězíš), totiž kříž, stojící na velkém latinském písmeni H. Zíral jsem na to znamení s chladným a jakoby nevzrušitelným srdcem: nebylo ve mně ani stopy po sebepřeceňování nebo po něčem podobném. To bylo ostatně velmi přirozené, neboť již tehdy jsem měl málo pochopení pro extatické stavy. Po chvíli se mi zjevily ještě další geometrické znaky. Chápal jsem je jako první stránky slabikáře zření. Domů jsem si přinesl jako trvalý zisk přesné vědění o tom, jak napříště zařídit, abych znovu dosáhl vnitřního zření: ovlivnit srdeční tep, přimět se k větší bdělosti, zaměřit paralelně osy očí tím, že se budu soustředěně dívat do největší dálky atd. Ale podobných receptů by ani nebylo třeba, postačilo by toliko znovu myslet na onu událost na lavičce u Vltavy a před mým zrakem by se nanovo vykouzlily vzdušné obrazy. Netrvalo to též dlouho, než se dostavily pestré a barvami hýřící vize, nadané nepopsatelně krásnou září a nevýslovnou živostí. Byly mi útěchou v mnoha těžkých chvilkách. Nikdy jsem přitom neupadl do blouznění nebo podobných stavů vědomí, jež leží pod prahem normálního bdělého stavu. Vize, které mám na mysli, nepodléhají naší libovůli. Vznikají podle úradku vůle, kterou nesmíme pokoušet, ačkoliv tu jde jistě o naši vůli a ne o zjevení cizí moci, “Boha”, nebo jak bychom to mohli nazývat. Tato schopnost vidění je první příčinou toho, že jsem se stal spisovatelem. Vnějškový popud, o němž jsem hovořil na počátku, toliko uvedl hodinový stroj do pohybu. Nápady, které mne vedly k tomu, abych psal fantastické historky, byly zpočátku vyvolány obrazy, situacemi nebo postavami, které jsem stále zřel v podobě vize; to vše vytvářelo jádra, na něž jsem navíjel své novely. Abych to řekl krátce: naučil jsem se obraznému myšlení. O tom, že jsem měl často vidění, udílející mi symbolicky nebo zjevně varování, rady či poučení, se zmiňuji jen mimochodem.

Zcela pozoruhodnou vizi jsem měl jednoho dne na podzim roku 1915. Na ni navazuje událost, která – pokud za ní není jedna z nejneslýchanějších náhod, ke kterým kdy došlo – stejně otevírá perspektivy nejneobvyklejšího rázu. Právě jsem hloubal nad tím, co je asi nejhlubší příčinou ohavné světové války, když tu náhle jsem pocítil příchod osvěžujícího stavu nadbdělosti, který se u mne dostavuje sám od sebe pokaždé, kdykoliv mám zažít něco mimořádného. Hned nato jsem zřel zjevení muže mně neznámé rasy: byl velmi veliký a štíhlý. Následujícím způsobem jsem ho popsal v novele “Cvrččí hra”, kterou jsem později zveřejnil v Simplicissimu a ve svazku novel “Netopýři”: šest stop vysoký, nápadně štíhlý, bezvousý, třpytil se olivově zeleným zbarvením; oči seděly zešikma a nepřirozeně daleko od sebe. Rty, podobně jako kůže obličeje, byly zcela hladké, jakoby z porculánu, ostré jako nůž, pronikavě rudé a tak silně zahnuté, zvláště u koutků, jakoby je zkřivil nelítostný strnulý úsměšek, takže vyhlížely jako namalované. Na hlavě zvláštní červená čepice. Než došlo k vizi, kladl jsem si v nitru otázku, co je asi nejhlubší příčinou války. Zdálo se mi, že vize představuje symbolickou odpověď: asijští okultisté totiž předpokládají existenci tibetsko-čínské sekty, jejíž jméno je Dugpas, kterou nutně musíme pokládat za přímý nástroj ničivých ďábelských sil ve vesmíru. Usedl jsem tedy a napsal novelu “Cvrččí hra”, v níž jsem vylíčil okultní příčinu války. Vedlejší scénické proměny, které jsou v ní obsaženy, jsem rovněž zbudoval na vizích, které následovaly ihned za viděním onoho muže. Rámec vyprávění jsem vykonstruoval na základě volné fantasie. Novela vyšla v Simplicissimu; za několik týdnů poté jsem dostal dopis od mně neznámého malíře z Vratislavy, myslím, že se jmenoval Höcker. Ten pán mi napsal zhruba toto: “Musím předeslat, že jsem zcela zdravý člověk, který nikdy netrpěl halucinacemi nebo jinými nenormálními stavy. Včera jsem seděl ve svém ateliéru u stolu a pracoval. Náhle jsem zaslechl hřmot, jakoby zpíval kus kovu. Otočil jsem se a spatřil stát v místnosti vysokého člověka mně neznámé rasy, s červenou čepicí na hlavě. Ten muž držel jakousi ze dvou ramen sestávající ladičku, kterou vyluzoval zmíněný hřmot. Ve středu ladičky se nacházela palička! Hned nato se ze země vyrojilo nesmírné množství vzájemně se drásajícího velikého hmyzu, jehož svištící křídla stupňovala hluk až k nesnesitelnosti. Ihned, jakmile halucinace přestala, vzal jsem rudku a nakreslil viděné. Hned potom jsem vyšel na čerstvý vzduch.

Procházel jsem právě kolem novinového stánku a nevysvětlitelně k tomu puzen (nemám totiž ten list rád), požádal jsem o Simplicissima. Když mi ho prodavačka podala, řekl jsem pod vlivem stejně nepochopitelného rozhodnutí: “Toto číslo ne, prosím si předcházející!” Po návratu domů jsem v něm listoval a ke svému nekonečnému údivu jsem četl ve Vaší povídce “Cvrččí hra” téměř navlas to samé, co jsem sám před hodinou zažil, totiž o muži s červenou čepicí, navzájem se drásajícím hmyzu atd. Poraďte mi, prosím, jak tuto věc vyložit. Podepsán: Höcker.

Znovu jsem přečetl dopis, pak jsem ho odložil a rozzlobeně jsem si řekl: Zase jeden z těch, co se chtějí dělat zajímavými. Ten člověk to přirozeně dříve četl v Simplicissimu a teď mi chce vyprávět, že všechno, co zřel ve své vizi, byla předtucha. Abych to mohl porovnat, vzal jsem k ruce sešit Simplicissima a četl paralelní místo. Prudce jsem se ulekl, když jsem četl: Dugba (totiž muž s červenou čepicí) držel proti slunci skleněný hranol (tedy žádnou ladičku!) atd. Popadl jsem se za hlavu: vždyť já sám jsem přece dříve, než jsem napsal tuto povídku, viděl ve své vizi, že Dugba držel v ruce ladičku, přesně tak, jak to stojí v Höckerově dopisu. Jak to, že tu v Simplicissimu se jedná o hranolu? Hned na to jsem si vzpomněl, že jsem první rukopis vypiloval a ještě jednou načisto opsal, než jsem jej odeslal redakci. Tak jsem totiž zvyklý; a při té příležitosti jsem zaměnil ladičku za hranol. Celý vzrušený jsem hrabal v zásuvce, až jsem konečně našel první náčrt vyprávění. Správně tam stálo: ladička! Kromě mne nikdo ten hrubý náčrt nikdy neviděl! Též by jej nedokázal rozluštit, protože byl napsán ve zkratkách a číst jsem jej mohl jen já.

Nebylo tedy důvodu pochybovat o tom, že jistý pan Höcker měl stejnou vizi jako já, i když o několik týdnů později. Leda, že by se jednalo o zásah přímo neslýchané náhody! Podobné vysvětlení by však bylo tím nejkřečovitějším, jaké by kdo mohl vykonstruovat. Co říci na vysvětlenou tohoto příběhu? Tápu v temnotách. Působení na dálku po několika týdnech? Jež by vycházelo ze mne? Nesmysl!

Vím, že někteří okultisté by řekli, že jsem v důsledku sepsání zmíněné novely vryl do kroniky Akašy (mozek vesmíru) obraz, který se náhle zjevil panu Höckerovi. podobný výklad však trpí velkými mezerami. Neodůvodňuje nám, proč pan Höcker proti své vůli zakoupil sešit Simplicissima. Spiritisté by řekli, že byl ovlivněn duchy – ! A vlastně ano! Theosofové by tvrdili: Dugpa, kterého jsem viděl, prý skutečně existuje jako samostatná bytost a je prý jedním z těch, kdo způsobili válku. Dobrá, dostavil se jako odpověď na moji vnitřní otázku. Proč se ale pak zjevil také panu Höckerovi, který se přece po ničem neptal? Toto vše je nevysvětlitelné.

(přeložil Dr. Vladimír Cinke; otištěno ve sborníku LOGOS – Alef 1992)
- převzato z: http://www.grimoar.cz/gm_01.php?
Lidé si myslí, že svobodný člověk dělá to, co dělat chce. Ale doopravdy svobodný člověk nemusí dělat to, co chce. Není otrokem žádostivosti svého ega být "lepší" než jiní :smich:

Uživatelský avatar
Flox
vášnivý přispivatel
vášnivý přispivatel
Příspěvky: 343
Registrován: 26 zář 2010, 14:02
pohlaví: Muž
Národnost: ČR
Poděkoval(a): 44×
Obdrženo poděkování: 147×

Uryvek z knihy Zelená tvář

Příspěvekod Flox » 04 dub 2012, 23:21

Tento úryvek z knihy zelená tvář se mi jeví jako užitečný pro magicko-mystickou cestu :-) Sice se to špatně čte, ale informace jsou řekl bych dobré. Je to překlad z němčiny. Četl jsem i jiný překlad, ale tenhle se mi jeví jako lepší, nevím ale zda tomu překlad něco neubral...

… Víc než tisíciletí se lidé učili odhalovat zákony přírody a přírodu využívat. Blaze těm, kdož si uvědomili a pochopili smysl této práce, že totiž vnitřní zákon je totéž jako zákon vnější, jen o oktávu vyšší: Ti budou povoláni ke sklizni – ostatní zůstanou čeledíny robotujícími na půdě, s tváří skloněnou k zemi. Klíč k moci nad vnitřní přírodou je zrezivělý od dob potopy. Jmenuje se: být bdělý. Být bdělý je to nejdůležitější. O ničem není člověk tak přesvědčen jako o tom, že bdí; přesto je ve skutečnosti lapen v síti, kterou si sám upletl ze spánku a snu. Čím hustší je síť, tím mocněji vládne spánek; kdož jsou v ní zapleteni, jsou spáči, kteří jdou životem jako stádo dobytčat na porážku – tupě, lhostejně a bezmyšlenkovitě. … Našli se a najdou někteří jedinci, kteří dobře vědí, že sní – to jsou průkopníci, kteří pronikli až k hradbám, za nimiž se skrývá věčně bdělé Já – jasnozřivci jako Goethe, Schopenhauer a Kant. Ti však neměli zbraně, jimiž by pevnost mohli dobýt, a jejich bojovný pokřik spáče neprobudil. Být bdělý je nejdůležitější. První krok je tak jednoduchý, že ho může udělat každé dítě; jen mrzák se odnaučil chodit a zůstane chromý na obě nohy, protože nechce odložit berle, zděděné po předcích. Být bdělý je nejdůležitější. Buď bdělý při všem co děláš! Nevěř, že už bdíš. Ne, spíš a sníš. Pevně se postav, soustřeď se a přinuť na jeden jediný okamžik k pocitu, který ti proběhne celým tělem: “Teď bdím!“ Jestliže se ti podaří to pocítit, pak také okamžitě poznáš, že stav, v němž ses předtím ještě nacházel, ti nyní bude připadat jako obluzení a polospánek. To je první váhavý krok na dlouhé, dlouhé pouti z poddanství k všemohoucnosti. Tímto způsobem postupuj od probuzení k probuzení. Neexistuje žádná mučivá myšlenka, kterou bys tím nedokázal zapudit. Zůstane dole a nebude moci k tobě nahoru, budeš se tyčit nad ní, jako se koruna stromů rozrůstá nad suchými větvemi. Až budeš tak daleko, že onen stav bdělosti obsáhne i tvé tělo, bolesti od tebe odpadnou jako zvadlé listí. …. Nenech se odstrašit tím, že cíle možná nedosáhneš v tomto životě! – Kdo se jednou vydal naší cestou, ten se navrátí na svět vnitřně zralý tak, aby mu to umožnilo pokračovat v jeho práci – narodí se jako “genius”. Stezka, kterou ti ukazuji, je poseta podivuhodnými zážitky: Mrtví, které jsi znal v životě, povstanou před tebou a budou s tebou mluvit! – Jsou to pouhé obrazy! – Zjeví se ti světlé postavy, zářivé a blaživé, a budou ti žehnat. – Jsou to jen obrazy – mlžné tvary, vyslané tvým tělem, jež pod vlivem tvé přetvářecí se vůle umírá tragickou smrtí a z hmotné substance se mění v ducha, jako se led zasažený ohněm rozpouští v kotoučích valící se páry. Až když z něho sejmeš všechno mrtvolné, pak můžeš říct: Teď ode mne spánek odešel provždy. Tím se dokoná zázrak, kterému lidé nedokážou uvěřit – protože oklamáni svými smysly nechápou, že hmota a síla jsou totéž… Pak teprve, a ne dříve, dokážeš oddělit podstatné od zdání; koho potom potkáš, může být jen někdo, kdo se vydal na cestu před tebou. – Všichni ostatní jsou stíny. Do té doby bude na každém kroku nejisté, jestli jsi ta nejšťastnější nebo nejnešťastnější bytost. – Ale neboj se: dosud nikdy nebyl ten, kdo se vydal na stezku bdělosti, opuštěn svými vůdci, i kdyby zbloudil. Chci ti povědět o znamení, podle něhož můžeš poznat, jestli zjevení, které spatříš, je skutečné, nebo jestli je to šálení: Když předstoupí před tebe a tvoje vědomí bude zakalené, věci vnějšího světa budou jako rozmazané nebo zmizí, pak nevěř! Měj se na pozoru! Je to kousek z tebe samotného. Jestliže neuhodneš podobenství, které v sobě skrývá, je to jen přízrak bez podstaty – přelud, zloděj, živící se tvým životem. … Lidstvo si proti nim nevědomky vybudovalo zeď: materialismus. Tato zeď je bezpečnou ochranou – je symbolem těla, avšak je zároveň stěnou žaláře, bránící v rozhledu. … Bylo by snadné vyhnout se zjevením a jejich nebezpečí – stačilo by být obyčejným člověkem. – Ale co se tím získá? Zůstaneš vězněm v žaláři svého těla, dokud tě kat smrt neodvleče k popravčímu špalku. Touha smrtelníků spatřit postavy nadzemských bytostí je výkřikem, který probudí i fantomy podsvětí, protože taková touha není čistá – je chamtivostí a ne touhou, chce svým způsobem „brát“, místo aby volala, že se chce naučit dávat. Každý, kdo pociťuje zemi jako vězení, každý zbožný člověk, volající po vykoupení – ti všichni nevědomky vyvolávají svět strašidel. Dělej to také. Ale: vědomě! Existuje snad pro ty, kdož to činí nevědomky, neviditelná ruka, která umí močály, v nichž se musí ocitnout, proměnit v ostrovy? Nevím. Nechci se přít – ale nevěřím tomu. Jestliže po cestě procitání projdeš říší strašidel, pozvolna poznáš, že to jsou jen myšlenky, které najednou dokážeš vidět očima. To je důvod, proč ti připadají cizí a jako bytosti; neboť řeč tvarů je jiná než řeč mozku.
Pak nastane okamžik, kdy se dokoná ta nejzvláštnější proměna, jaká se ti může přihodit: z lidí, kteří tě obklopují, se stanou – strašidla. Všichni, kdo ti byli milí, změní se náhle v masky. I tvoje vlastní tělo. Je to ta nejstrašlivější osamělost, jaká se dá vymyslet – putování pouští. A kdo nenajde v sobě pramen života, ten zahyne žízní. … Nesmím ti radit; je spásnější z vlastního rozhodnutí utrhnout hořký plod, než se na cizí radu dívat na sladký plod – jak visí na stromě. Jen to nedělej jako mnozí, kteří dobře vědí, že stojí psáno: „vyzkoušej všechno a podržte to nejlepší“ – ale oni místo toho jdou, nic nevyzkouší a – podrží to první, co jim padne pod ruku.“ … „Dnešním dnem jsi byl přijat do našeho společenství a stal ses novým článkem v řetězu, jenž sahá od věčnosti k věčnosti. Tím končí můj úřad a přechází do rukou někoho jiného, koho nemůžeš vidět, pokud tvoje oči ještě náležejí zemi. Je od tebe nekonečně daleko a přece v tvé bezprostřední blízkosti; není od tebe oddělen prostorově, a přece je vzdálenější než nejzazší hranice vesmíru; obklopuje tě tak, jako je obklopen vodou člověk, plovoucí v oceánu, ale ty ho nepostřehneš – tak jako plavec nevnímá sůl, jíž je prosyceno moře, jestliže nervy jazyka jsou mrtvé. … Řekl jsem ti, že začátkem cesty je vlastní tělo; kdo to ví, může se každým okamžikem vydat na cestu. … Abys pochopil, že nejsi své tělo – jak se lidé mylně o sobě domnívají – musíš poznat, jakými zbraněmi nepřítel bojuje, aby nad tebou získal nadvládu. – Teď jsi samozřejmě ještě tak velice v jeho moci, že tvůj život pohasne, jestliže jeho srdce přestane bít a sklesneš do noci, jakmile on zavře oči. Domníváš se, že bys jím mohl pohnout- je to klam: ne, on se pohybuje a jen si přibírá tvou vůli na pomoc. Ty si myslíš, že produkuješ myšlenky. Ne, on ti je posílá, aby sis myslel, že přichází od tebe, a děláš všecko, co chce on. Sedni si zpříma a umaň si, že nepohneš ani článkem prstu, že ani nemrkneš a zůstaneš nehybný jako sloup – a uvidíš, že se na tebe okamžitě nenávistně vrhne a bude tě nutit, abys mu zase sloužil. – Vrhne se ne tebe tisíci zbraněmi, dokud nepovolíš, aby se zase pohnul. – Podle jeho zběsilého vzteku a podle ukvapeného způsobu boje, kdy na tebe bude vysílat šíp za šípem, poznáš, jak velice se bojí o nadvládu a jak veliká je tvoje moc, když se tě tolik obává. … Podřídit si své tělo, to není účel, jaký sleduješ. Jestliže mu zakážeš se hýbat, pak to máš dělat jen z toho důvodu, abys poznal síly, jimž On poroučí. Jsou to vojska téměř nepřekonatelná co do počtu. Vyšle je proti tobě do boje, jednu armádu za druhou, jestli nepřestaneš s tím zdánlivě tak jednoduchým prostředkem nehybného sedění: nejdřív hrubé násilí svalů, které se chtějí chvět a třást – var krve, který ti vyžene pot na tvář – bušení srdce – zimnice na kůži, až se ti zježí vlasy – kymácení těla, jako by přitažlivost zemská změnila osu – to vše můžeš překonat – zdánlivě prostřednictvím vůle – a přesto to není jen samotná vůle: ve skutečnosti je to už vyšší růst, který stojí neviditelný za ní. … Další bojovníci, které proti tobě vyšle tvé tělo, jsou nepolapitelná hejna much – myšlenek. Na ně je meč vůle krátký. Čím divočeji po nich biješ, tím zuřivěji tě obletují a jestli se ti na okamžik podaří je zaplašit, pak upadneš do dřímoty a budeš poražený zas jiným způsobem. Přikazovat jim, aby daly pokoj, je marné; existuje jen jediný prostředek, jak jim uniknout: útěk do vyšší bdělosti. Jak s tím máš začít, to se musíš naučit sám. Je to opatrné, neustálé prozkoumávání terénu pomocí citu a železné rozhodnutí současně. To je všechno, co ti k tomu mohu říct. Každá rada, kterou ti k tomuto strastiplnému zápasu někdo dá, je jed. Zde je úskalí, přes které ti nepomůže nikdo jiný než ty sám. Není vyloučeno, že se ti nepodaří zahnat myšlenky navždy – boj s nimi slouží jen k jedinému účelu: vyšplhat do stavu vyššího bdění. … Pokud jsi dosáhl tohoto stadia, blíží se říše strašidel, o níž jsem ti již říkal. … Zjeví se ti strašlivé i zářící postavy a budou se ti snažit namluvit, že jsou bytostmi z jiného světa. – Jsou to jen myšlenky ve viditelné podobě, nad nimiž dosud nemáš úplnou moc! Čím vznešeněji se budou tvářit, tím zhoubnější jsou, pamatuj si to! Leckterá bludná víra byla vybudována na takovýchto zjeveních a strhla lidstvo zpátky do temnot. Přesto vězí v každém z těchto fantomů hluboký smysl: nejsou pouhými obrazy, jsou pro tebe – nezávisle na tom, jestli rozumíš jejich řeči nebo ne – znamením, na jakém vývojovém duchovním stupni se právě nalézáš. Proměna tvých bližních ve strašidla, o níž jsem ti říkal, že bude následovat na tomto vývojovém stupni, skrývá v sobě, jako všechno v duchovní oblasti, zároveň jed i léčivou sílu. Jestliže budeš lidi pokládat jen za strašidla, budeš pít pouze jed a budeš jako ten, o němž se praví: „Kdyby lásku neměl, je jenom dunící kov.“ Najdeš-li však „hlubší smysl“, který je skryt v každém z těchto lidských stínů, pak uvidíš duchovním okem nejen jejich živé jádro, nýbrž i svoje. Potom ti bude vše, co ti bylo odňato, znovu tisícinásobně navráceno jako Jobovi; potom budeš – opět tam, kde jsi byl, jak se tak rádi posmívají pošetilci; nevědí totiž, že je něco jiného vrátit se znovu domů, když byl člověk dlouho v cizině, než zůstat doma pořád. Nikdo neví, jestli – pokud pronikneš tak daleko – ti budou propůjčeny ony zázračné síly, jaké měli starověcí proroci, nebo jestli budeš smět vejít do věčného míru. Takové síly jsou svobodným darem těch, kdož mají klíče k těmto tajemstvím. Pokud je dostaneš, abys je užíval, pak se to děje kvůli lidstvu, které potřebuje taková znamení. Naše cesta vede pouze ke stupni zralosti – jestliže k němu dorazíš, pak jsi hoden, abys takový dar obdržel. Dostaneš ho opravdu? Nevím. Ale fénixem by ses mohl stát – tak či onak; jen na tobě záleží, aby sis to vynutil. …
Lidé si myslí, že svobodný člověk dělá to, co dělat chce. Ale doopravdy svobodný člověk nemusí dělat to, co chce. Není otrokem žádostivosti svého ega být "lepší" než jiní :smich:

Uživatelský avatar
Cagliostro
mě už nikdo nezastaví
mě už nikdo nezastaví
Příspěvky: 1224
Registrován: 11 bře 2010, 11:16
pohlaví: Muž
Národnost: ČR
Poděkoval(a): 24×
Obdrženo poděkování: 521×

Re: Gustav Meyrink

Příspěvekod Cagliostro » 05 dub 2012, 08:54

Od Meyrinka jsem pouze letmo prošel Golema a četl jsem od něj Anděl západního okna. Jeho dílo mi zrovna nepřirostlo k srdci, obzvláště, když tam píše že Bafomet je Bůh dobra, a Isis bohyně zla :!: Jako zastánce Egypta tuto variantu nemohu přijmout. Jediné, v čem měl v románu Anděla západního okna pravdu je, že dobře popsal "víru v ducha", která vede jen do pekel. Ale i tak je to něco od autora, který je tak chválen, pro můj zájem málo.
Ego sum, qui sum!

Uživatelský avatar
Flox
vášnivý přispivatel
vášnivý přispivatel
Příspěvky: 343
Registrován: 26 zář 2010, 14:02
pohlaví: Muž
Národnost: ČR
Poděkoval(a): 44×
Obdrženo poděkování: 147×

Re: Gustav Meyrink

Příspěvekod Flox » 05 dub 2012, 10:56

ok v pořádku... každý at si z toho textu vezme co uzná za vhodné. :-) Sami se rozhodněte jestli ho zde budete uznávat jako autoritu. Jinak on to tam sice psal, nicméně to mohl být pohled jak se na to dívala ta postava v knize. Nebo ne? Nevím tohle jsem od něj nečetl. Ale líbilo se mi jak v povídce Hodinář popsal hezky samsáru, ego, prozřetelnost a souviselo to myslím s tarotovou kartou blázna a viselce a taky jak člověk podle toho může fungovat. Zajímavý bylo, že po nějakou dobu to bylo jediný dílo, na který jsem stále dokola narážel nebo ono na mě? A pochopil jsem ho konečně až nedávno :-D
Kdo má zájem může přečíst zde: http://www.odaha.com/tomas-odaha/recenz ... nk-hodinar
Lidé si myslí, že svobodný člověk dělá to, co dělat chce. Ale doopravdy svobodný člověk nemusí dělat to, co chce. Není otrokem žádostivosti svého ega být "lepší" než jiní :smich:

Uživatelský avatar
Cagliostro
mě už nikdo nezastaví
mě už nikdo nezastaví
Příspěvky: 1224
Registrován: 11 bře 2010, 11:16
pohlaví: Muž
Národnost: ČR
Poděkoval(a): 24×
Obdrženo poděkování: 521×

Re: Gustav Meyrink

Příspěvekod Cagliostro » 05 dub 2012, 11:48

Flox píše:Jinak on to tam sice psal, nicméně to mohl být pohled jak se na to dívala ta postava v knize. Nebo ne?


Celkově k tomu došla postava v celkovém příběhu, a také to tak autor uzavírá. Samozřejmě, někomu se to může líbit. Jediné, co by mě u Meyrinka zajímalo, je kde vzal příběh zázračného domu v Praze U Dvanácté lucerny.
Ego sum, qui sum!

Uživatelský avatar
Flox
vášnivý přispivatel
vášnivý přispivatel
Příspěvky: 343
Registrován: 26 zář 2010, 14:02
pohlaví: Muž
Národnost: ČR
Poděkoval(a): 44×
Obdrženo poděkování: 147×

Re: Gustav Meyrink

Příspěvekod Flox » 05 dub 2012, 12:53

Když si přečteš "Obrazy psané do vzduchu" tak tam píše, jak k některým věcem přišel. Jestli to platí i o tomto, to nedovedu posoudit, už jen proto že jsem to nečetl :-)
Lidé si myslí, že svobodný člověk dělá to, co dělat chce. Ale doopravdy svobodný člověk nemusí dělat to, co chce. Není otrokem žádostivosti svého ega být "lepší" než jiní :smich:

Uživatelský avatar
Anubis
mě už nikdo nezastaví
mě už nikdo nezastaví
Příspěvky: 680
Registrován: 19 zář 2009, 18:06
pohlaví: Muž
Poděkoval(a):
Obdrženo poděkování: 59×

Re: Gustav Meyrink

Příspěvekod Anubis » 05 dub 2012, 13:12

Floxi, kde se tu bereš? Od Meyrinka mám doma dvě věci: Hašiš a jasnozřivost a pak Golema, ale ještě jsem se k tomu nedostal. Ve stejné době jsem si totiž koupil něco od Leibnize a Komenského a luštím to už druhým rokem. Aspoň jsi mi dal impulz, ať s tím něco dělám. Danke! :)

Uživatelský avatar
Cagliostro
mě už nikdo nezastaví
mě už nikdo nezastaví
Příspěvky: 1224
Registrován: 11 bře 2010, 11:16
pohlaví: Muž
Národnost: ČR
Poděkoval(a): 24×
Obdrženo poděkování: 521×

Re: Gustav Meyrink

Příspěvekod Cagliostro » 05 dub 2012, 14:08

Flox píše:Když si přečteš "Obrazy psané do vzduchu" tak tam píše, jak k některým věcem přišel.


Ok, zkusím se ještě na to podívat.
Ego sum, qui sum!

Uživatelský avatar
Cagliostro
mě už nikdo nezastaví
mě už nikdo nezastaví
Příspěvky: 1224
Registrován: 11 bře 2010, 11:16
pohlaví: Muž
Národnost: ČR
Poděkoval(a): 24×
Obdrženo poděkování: 521×

Re: Gustav Meyrink

Příspěvekod Cagliostro » 18 zář 2012, 11:46

Takže jsem se zaměřil na povídku Meyrinka Neviditelná Praha a jeho legendu, že Prahu založil řád 7 Asijských bratrů-Sat Hhajů (Sat Bhai či též Sikha). Píše se všeobecně na internetu že jde o "starou pověst z Prahy..." atd. Nevím jak moc jde o starou pověst, jde o mylnou informaci. Pověst neudává žádná mě známá pověst (Jirásek, Josef Pavel, Wénig, Josef Svátek, Tomek atd.!
Již bych povídku hodil do říše povídek, když by mě "náhoda" nepřivedla na jinou stopu. Při hledání úplně jiné věci, kolem Josefa Šimánka jsem narazil na totožnou legendu v Šimánkově knize Bratrstvo smutného zálivu, která je z roku 1922, a ve které, byť jde o román, je pod čarou Šimánkovo tvrzení, že Prahu založil tento řád na základě dávné pověsti.
Jelikož pan Šimánek zde v knize zmiňuje v této situaci jinou osobu spjatou s hermetismem, myslím že není těžké hádat, kdo byl stvořitelem té dávné pověsti. Jedná se o martinistu, barona Adolfa Leonhardiho (známého i díky dr. Nakonečnému z Novodobého hermetismu). Leonhardi byl přítelem nejen Šimánka, ale také Meyrinka a Weinfurtera, a měl velké vědomosti. Předpokládám, že Leonhardi skutečně stvořil tuto legendu, i když nevím, kde vzal Asijské bratry, když byl zaměřený na Francii... Nikdo jiný o této legendě nepíše a tak je pravděpodobné, že tudy vede cesta (nepřímo to jistojistě ovlivnilo i Karla Weinfurtera, dalšího z této "party").
Tím je alespoň trochu jasněji v Meyrinkově založení Prahy, i když stále nic nevíme :P
Ego sum, qui sum!

Uživatelský avatar
Anubis
mě už nikdo nezastaví
mě už nikdo nezastaví
Příspěvky: 680
Registrován: 19 zář 2009, 18:06
pohlaví: Muž
Poděkoval(a):
Obdrženo poděkování: 59×

Re: Gustav Meyrink

Příspěvekod Anubis » 19 říj 2012, 13:20

Potřeboval bych knihu „Na hranici onoho světa“ (1923). Neví někdo, kde by se dala sehnat?

Uživatelský avatar
Milda
mě už nikdo nezastaví
mě už nikdo nezastaví
Příspěvky: 610
Registrován: 05 úno 2012, 22:16
pohlaví:
Obdrženo poděkování:

Re: Gustav Meyrink

Příspěvekod Milda » 01 led 2013, 14:08

Cagliostro píše:Takže jsem se zaměřil na povídku Meyrinka Neviditelná Praha a jeho legendu, že Prahu založil řád 7 Asijských bratrů-Sat Hhajů (Sat Bhai či též Sikha). Píše se všeobecně na internetu že jde o "starou pověst z Prahy..." atd. Nevím jak moc jde o starou pověst, jde o mylnou informaci. Pověst neudává žádná mě známá pověst (Jirásek, Josef Pavel, Wénig, Josef Svátek, Tomek atd.!
Již bych povídku hodil do říše povídek, když by mě "náhoda" nepřivedla na jinou stopu. Při hledání úplně jiné věci, kolem Josefa Šimánka jsem narazil na totožnou legendu v Šimánkově knize Bratrstvo smutného zálivu, která je z roku 1922, a ve které, byť jde o román, je pod čarou Šimánkovo tvrzení, že Prahu založil tento řád na základě dávné pověsti.
Jelikož pan Šimánek zde v knize zmiňuje v této situaci jinou osobu spjatou s hermetismem, myslím že není těžké hádat, kdo byl stvořitelem té dávné pověsti. Jedná se o martinistu, barona Adolfa Leonhardiho (známého i díky dr. Nakonečnému z Novodobého hermetismu). Leonhardi byl přítelem nejen Šimánka, ale také Meyrinka a Weinfurtera, a měl velké vědomosti. Předpokládám, že Leonhardi skutečně stvořil tuto legendu, i když nevím, kde vzal Asijské bratry, když byl zaměřený na Francii... Nikdo jiný o této legendě nepíše a tak je pravděpodobné, že tudy vede cesta (nepřímo to jistojistě ovlivnilo i Karla Weinfurtera, dalšího z této "party").
Tím je alespoň trochu jasněji v Meyrinkově založení Prahy, i když stále nic nevíme :P


Proc nechces uverit starym legendam?
Prijde ti Praha malo mysticka?

I pan Ivo Wiesner napsal ve sve knize NAROD V LENU BOHU o Praze a Ceskem narodu a o davnem poselstvi o vyznamu naseho naroda pro budouci svetove dejiny.
Praha je PRAH. Misto setkani cistych.
Praga ja deva Pragaja nebo tak nejak to bylo psano.....

Uživatelský avatar
Cagliostro
mě už nikdo nezastaví
mě už nikdo nezastaví
Příspěvky: 1224
Registrován: 11 bře 2010, 11:16
pohlaví: Muž
Národnost: ČR
Poděkoval(a): 24×
Obdrženo poděkování: 521×

Re: Gustav Meyrink

Příspěvekod Cagliostro » 06 led 2013, 12:08

Milda píše:Proc nechces uverit starym legendam?


Přečti si předchozí příspěvek ještě jednou. Je-li pro tebe necelá 100 let stará odrhovačka starou legendou, pro mě je to báchorka. Nikde v legendách se o tom dřív nepíše.


Milda píše:Prijde ti Praha malo mysticka?


Dr. Zavřel napsal "každé město má svého genia, Praha zdá se má nenávist". To je ta velká okultní Praha. A je-li okultní Paříž město Satanovo, je Praha město Mefystovo. okultní Praha byla pouze snem Rudolfa II.

Milda píše:I pan Ivo Wiesner napsal ve sve knize NAROD V LENU BOHU o Praze a Ceskem narodu a o davnem poselstvi o vyznamu naseho naroda pro budouci svetove dejiny.
Praha je PRAH. Misto setkani cistych.
Praga ja deva Pragaja nebo tak nejak to bylo psano.....


Pan Wiesner již toho času bydlí ve Velkém orientu, řadil bych jej spíše k alchymistům a dejme tomu záhadologům t. Ludvíka Součka. Dále se k této věci odmítám vyjadřovat.
Ego sum, qui sum!

Uživatelský avatar
Cagliostro
mě už nikdo nezastaví
mě už nikdo nezastaví
Příspěvky: 1224
Registrován: 11 bře 2010, 11:16
pohlaví: Muž
Národnost: ČR
Poděkoval(a): 24×
Obdrženo poděkování: 521×

Re: Gustav Meyrink

Příspěvekod Cagliostro » 20 črc 2013, 08:28

Ego sum, qui sum!

Arco4
trochu se tu rozkoukávám
trochu se tu rozkoukávám
Příspěvky: 1
Registrován: 04 říj 2013, 15:07
pohlaví:

Re: Gustav Meyrink

Příspěvekod Arco4 » 04 říj 2013, 15:26

Anubis píše:
Potřeboval bych knihu „Na hranici onoho světa“ (1923). Neví někdo, kde by se dala sehnat?


Dům alchymistův, Argo 1996, s. 235 a dál.


Zpět na “Gustav Meyrink”

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 1 host