Kdykoli vyvstane fyzická nemoc, vaše utrpení bývá zbytečně znásobeno obavami a úzkostí. Měli byste ale pochopit, že lidské tělo je složeno z prvků a látek, které spolu neustále vedou boj. Pokud mezi těmito prvky a látkami vznikne nesoulad, nebo pokud jsou negativně ovlivněny vnějšími vlivy, například různými typy ďábelských sil, pak přirozeně vyvstávají nemoci různé závažnosti i délky. Měli byste proto vědomě přijmout, že určité nemoci jsou během života nevyhnutelné.
I když trpíte bolestivou chorobou, neměli byste se nechat pohltit vlastní situací. Namísto toho byste měli uvažovat o nepředstavitelných mukách démonů, hladových duchů, zvířat apod., jejichž utrpení je mnohem větší než to, které prožíváte. Tu sami sobě položte otázku: „Když tyto bytosti musejí snášet tak těžkou bolest, jak to, že já nechci snášet utrpení, které je ve srovnání s ní vlastně malé? Když já jsem oslaben svou malou bolestí, jak nesmírně musí trpět ti, jejichž muka jsou nekonečně větší? Ať je jejich hrozivé utrpení zmírněno alespoň bolestí, kterou prožívám!“
Zatímco takto uvažujete, představujte si, že jste obklopeni všemi cítícími bytostmi, prožívajícími všechny možné druhy utrpení. Při nádechu si představujte, že všechny jejich negativní vlastnosti, všechna zatemnění, jimž podléhají jejich smysly, všechny jejich nemoci a bolesti dozrávají na vás, osvobozujíce je tak z jejich utrpení; při výdechu si pak představujte všechny dobré věci, které k nim sestupují v podobě bílého elixíru přinášejícího štěstí. Opakujte tento postup stále znovu.
Mezi výhody této kontemplace, která předčí jiné skutky ctnosti, patří, že budete moci na každou nemoc nahlížet jako na skvělou příležitost, vedoucí k praxi nauky (dharmy). Prostě si řekněte: „I kdybych se už neměl nikdy zotavit, mohu dál pokračovat v meditační praxi přijetím utrpení ostatních bytostí na sebe a darovat tak ostatním mír – a to mocným, nepřekonatelným způsobem. Proto mohu zůstat dále šťastný, třebaže ležím nemocen.“
Pokud dokážete tuto radu vyslyšet z hloubi svého srdce, není pochyb o tom, že budete přínosem v tomto i v dalších životech. To ať nesejde z vaší mysli.
I když trpíte bolestivou chorobou, neměli byste se nechat pohltit vlastní situací. Namísto toho byste měli uvažovat o nepředstavitelných mukách démonů, hladových duchů, zvířat apod., jejichž utrpení je mnohem větší než to, které prožíváte. Tu sami sobě položte otázku: „Když tyto bytosti musejí snášet tak těžkou bolest, jak to, že já nechci snášet utrpení, které je ve srovnání s ní vlastně malé? Když já jsem oslaben svou malou bolestí, jak nesmírně musí trpět ti, jejichž muka jsou nekonečně větší? Ať je jejich hrozivé utrpení zmírněno alespoň bolestí, kterou prožívám!“
Zatímco takto uvažujete, představujte si, že jste obklopeni všemi cítícími bytostmi, prožívajícími všechny možné druhy utrpení. Při nádechu si představujte, že všechny jejich negativní vlastnosti, všechna zatemnění, jimž podléhají jejich smysly, všechny jejich nemoci a bolesti dozrávají na vás, osvobozujíce je tak z jejich utrpení; při výdechu si pak představujte všechny dobré věci, které k nim sestupují v podobě bílého elixíru přinášejícího štěstí. Opakujte tento postup stále znovu.
Mezi výhody této kontemplace, která předčí jiné skutky ctnosti, patří, že budete moci na každou nemoc nahlížet jako na skvělou příležitost, vedoucí k praxi nauky (dharmy). Prostě si řekněte: „I kdybych se už neměl nikdy zotavit, mohu dál pokračovat v meditační praxi přijetím utrpení ostatních bytostí na sebe a darovat tak ostatním mír – a to mocným, nepřekonatelným způsobem. Proto mohu zůstat dále šťastný, třebaže ležím nemocen.“
Pokud dokážete tuto radu vyslyšet z hloubi svého srdce, není pochyb o tom, že budete přínosem v tomto i v dalších životech. To ať nesejde z vaší mysli.
:beran:


